Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Ympäristö- ja rakennuslautakunta
Pöytäkirja 28.08.2019/Pykälä 62

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Ympäristö- ja rakennuslautakunta

§ 62

28.08.2019

 

Selvitys Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen toiminnasta koskien Maskun Murske Oy:n ja Energia- ja KierrätysParkki Oy:n valvontaa

 

471/11.02.00/2019

 

Ympäristö- ja rakennuslautakunta 28.08.2019 § 62

 

Rakennuslakimies Turo Järvinen 21.8.2019

 

Viite: Selvityspyyntö, 26.6.2019, Dnro OKV/239/1/2019, Apulaisoikeuskansleri

Naantalin kaupungilta pyydetään selvitystä koskien Maskun Murske Oy:n ja Energia- ja Kierrätysparkki Oy:n ympäristölupien valvontaa, joista Kaanaa-Viluluoto-Luolalan asukas- ja yritysyhdistys ry on tehnyt kantelun 8.2.2019. Kantelua on yhdistys täydentänyt 20.3.2019, 4.4.2019 ja 24.5.2019.

 

Selvityksessä pyydetään kiinnittämään erityistä huomiota niihin toimenpiteisiin, joihin kantelussa tarkoitettujen ympäristölupien ehtojen valvomiseksi on ilmoitusten johdosta ryhdytty. Selvitys on annettava viimeistään 30.8.2019.

 

Kaupungin ympäristöpäällikkö ja ympäristönsuojelutarkastaja ovat antaneet omat selvityksensä asiassa tätä selvitystä varten.

 

Yhteydenottojen käsittely Naantalin ympäristönsuojelussa

 

Kirjallisesti tulleet valitukset, yhteydenotot ja selvityspyynnöt sekä viranhaltijoiden ja toiminnanharjoittajan vastaukset niihin on pyritty tallentamaan asianhallintajärjestelmään. Saadun selvityksen mukaan kuitenkaan kaikkia puhelimitse tulleita yhteydenottoja ei ole kirjattu ylös, eikä kaikista palavereista ja maastokäynneistä ole tehty aina muistiota. Kuitenkin kaikkiin yhteydenottoihin on vastattu ja tarvittaessa niihin on reagoitu pyytämällä toiminnanharjoittajalta selvitystä, kehottamalla toiminnanharjoittajaa suullisesti tai kirjallisesti ja tekemällä maastokäyntejä, melumittauksia ja valvontatarkastuksia.

 

Selvityksen oheismateriaaliin on koottu tietoa Maskun Murske Oy:n ja Energia- ja Kierrätysparkki Oy:n ympäristölupiin liittyvien asioiden käsittelystä Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisessa. Selvityksessä on valitusten osalta keskitytty etenkin kantelussa erikseen lueteltuihin valituksiin ja pyritty käymään ne läpi yksityiskohtaisesti. Selvitystä voidaan täydentää muiden ajankohtien osalta tarvittaessa. Tässä selvityksessä ei ole käyty läpi kanteluun linkitettyjä video- ja kuvamateriaaleja johtuen materiaalin määrästä sekä kantelun toimittamisesta paperisena.

 

Kaikkia kantelijan mainitsemia valituksia ei Naantalin kaupungilta löytynyt sähköisessä muodossa eikä arkistosta. Tällaisia yksittäisiä päivämääriä ovat Energia- ja Kierrätysparkki Oy:n asian osalta 19.10.2017, 7.11.2017, 20.11.2017-22.11.2017, 24.11.2017 ja 22.10.2018 ja Maskun Murske Oy:n osalta 15.-19.10.2018.

 

Asian käsittely muussa viranomaisessa

 

ELY-keskukselta saatujen tietojen mukaan Kaanaa-Viluluoto-Luolalan asukas- ja yritysyhdistys on tehnyt heille tiedustelun koskien lisäajan myöntämistä koskevaa kuulutusmenettelyä Energia- ja Kierrätysparkki Oy:n asiassa, ja siihen ELY-keskus on antanut vastauksensa. ELY-keskuksen vastaus toimitetaan selvityksen yhteydessä.

 

Poliisi on pyytänyt 8.11.2018 lausuntoa tutkintapyynnöstä, jonka Kaanaa-Viluluoto-Luolalan asukas- ja yritysyhdistys ry teki mm. sen tutkimiseksi, onko ympäristöpäällikkö valvonut riittävästi Maskun Murske Oy:n ympäristöluvan ehtoja. Tutkinnasta on tehty päätös 30.11.2018, 5650/S/16929/17, jonka mukaan esitutkintaa ei aloiteta, koska ilmoitustietojen ja hankitun selvityksen perusteella esiin ei ole tullut sellaisia seikkoja, joiden perusteella poliisilla olisi syytä epäillä asiassa rikosta.

 

Sekä Maskun Murske Oy:n että Energia- ja Kierrätysparkki Oy:n ympäristölupapäätöksistä on valitettu Vaasan hallinto-oikeudelle. Vaasan hallinto-oikeus on antanut päätöksensä Maskun Murskeen ympäristölupaa koskevassa valitusasiassa 26.9.2018, päätösnumero 18/0416/3, ja Energia- ja KierrätysParkki Oy:n ympäristölupaa koskevassa valitusasiassa 26.9.2018, päätösnumero 18/04165/3. Maskun Murske Oy:n ympäristölupa on saanut lainvoiman. Energia- ja KierrätysParkki Oy:n ympäristölupa on edelleen Korkeimmassa hallinto-oikeudessa (tilanne 21.8.2019).

Valvontatoimien riittävyyden arviointi

 

Ympäristö- ja rakennuslautakunta on käsitellyt kokouksessaan 31.1.2018 § 10 marras- ja joulukuussa 2017 tehtyjä valitusasioita ja arvioinut Energia- ja Kierrätysparkki Oy:n ympäristöluvan valvontatoimien riittävyyttä vuoden 2018 osalta 12.12.2018 § 95 yhdistyksen lautakunnalle osoittaman selvityspyynnön johdosta. Maskun Murske Oy:n osalta valvontatoimien riittävyyttä on arvioitu 12.12.2018 § 96 samoin yhdistyksen selvityspyynnön johdosta. Toiminnanharjoittajille varattiin asioiden käsittelyn yhteydessä mahdollisuus vastineen antamiseen. Yhdistyksen selvityspyyntö lautakunnalle koskien Maskun Murske Oy:n ja Energia- ja KierrätysParkki Oy:n ympäristölupien valvontaa, joka käsiteltiin 12.12.2018 kummankin toiminnanharjoittajien osalta erikseen, sisälsi vastaavat päivämäärät, jotka yhdistys on listannut nyt kyseessä olevaan kanteluun.

 

Ympäristöpäällikkö ja vs. ympäristönsuojelutarkastaja ovat antaneet lisäksi lausunnon Maskun Murske Oy:n valvonnan osalta poliisille koskien tutkintapyyntöä, jonka Kaanaa-Viluluoto Luolalan asukas- ja yritysyhdistys ry teki mm. sen tutkimiseksi, onko ympäristöpäällikkö valvonut riittävästi Maskun Murske Oy:n ympäristöluvan ehtoja. Tutkinnasta on tehty päätös 30.11.2018, jonka mukaan esitutkintaa ei aloiteta, koska ilmoitustietojen ja hankitun selvityksen perusteella esiin ei ole tullut sellaisia seikkoja, joiden perusteella poliisilla olisi syytä epäillä asiassa rikosta.

 

Lautakunnassa käsitellyt tilannekatsaukset sekä poliisille annettu lausunto toimivat hyvinä koosteina valvontatoimista, joita on tehty nyt kantelussakin esille tuotuina ajankohtina. Edellä mainitut lautakuntakäsittelyt, poliisin lausuntopyyntö, ympäristöviranhaltijoiden antama lausunto poliisille ja poliisin päätös toimitetaan selvityksen yhteydessä.

 

Sekä Energia- ja Kierrätysparkki Oy, että Maskun Murske Oy on luokiteltu Naantalin ympäristönsuojeluviranomaisen valvontaohjelmassa valvontaluokkaan 1, vähintään kerran vuodessa tarkastettava kohde. Voidaan kuitenkin todeta, että kumpaankin ympäristölupavelvolliseen kohteeseen on kohdistunut poikkeuksellisen paljon etukäteen suunnittelemattomia valvontatoimia. Toiminnassa havaittuihin puutteisiin on jouduttu puuttumaan kehotuksin, mutta toiminnanharjoittajat ovat lopulta aina korjanneet tilanteen. Valitusten aiheena on pääsääntöisesti ollut melu tai pöly, jotka ovat laadultaan riippuvaisia pienistäkin muutoksista toiminnassa tai toimintaympäristössä, kuten sääolosuhteissa tai liikkuvan murskaimen sijoittelussa tapahtuvista muutoksista. Tästä syystä hetkellisten melu- ja pölyhaittojen valvonta on pitkälti riippuvainen yleisöltä tulleista yhteydenotoista.

 

Muilta osin toimintojen ympäristövaikutuksia on valvottu ympäristöselvityksin ympäristöluvassa edellytetyllä tavalla. Kumpikin toiminnanharjoittaja on teettänyt tarvittavat ympäristöselvitykset puolueettomalla asiantuntijalla. Lisäksi Naantalin kaupunki on teettänyt melumittaukset keväällä 2019 Energia- ja Kierrätysparkki Oy:n melupäästötilanteen arvioimiseksi pidemmältä ajalta. Energia- ja Kierrätysparkki Oy:n osalta mittauksissa ei ole todettu lupaehtojen ylityksiä melun eikä pölyn osalta. Maskun Murskeen osalta melutasojen ylityksiin on puututtu ja viimeisimmässä mittauksessa (ympäristömelun tarkkailuraportti 7.11.2019) konsultti on todennut melutason lupaehtojen mukaiseksi silloin kun melusuojaus on asianmukainen.

 

Lisäksi kohteisiin tehdään valvontaohjelman mukainen määräaikaistarkastus kerran vuodessa, minkä yhteydessä käydään läpi koko ympäristöluvanvarainen toiminta suhteessa ympäristölupaan ja sen määräyksiin.

 

Kuulutusmenettely Energia- ja Kierrätysparkki Oy:n hakemusta koskevassa asiassa lisäajan saamiseksi ympäristöluvan lupamääräyksen mukaisen selvityksen täydentämiseksi

 

Luvanhakija oli jättänyt lupapäätöksessä vaaditun selvityksen lupamääräyksen edellyttämään määräaikaan mennessä. Jotta lupamääräyksen 37 mukaiseen päätöksentekoon on viranomaisella riittävän kattavat tiedot, on viranomainen antanut luvanhakijalle lisäaikaa selvityksen täydentämiseksi. Asiaa on käsitelty siten lupamääräyksen määräajan pidentämisenä, ja tästä syystä kuuluttaminen on nähty tarpeellisena. Kuulutuksessa on mainittu hakija sekä asia ilman asian tarkempaa yksilöintiä, mitä lupamääräystä selvitys koskee. Kuulutus hakemuksesta toimitetaan selvityksen yhteydessä.

 

Päätös asiasta on tehty lautakunnassa 28.5.2019 § 37. Päätös toimitetaan selvityksen yhteydessä.

 

Asian käsittelyssä on sovellettu ympäristönsuojelulain (527/2014) 90, 91 ja 54 §:ä.

 

Ympäristönsuojelulain 91 §:n mukaan, jos ympäristöluvan määräyksen noudattaminen annetussa määräajassa tuottaa luvanhaltijalle hänestä riippumattomista syistä huomattavia vaikeuksia eikä määräyksen noudattamisen lykkääntymisestä aiheudu ympäristön merkittävän pilaantumisen vaaraa, lupaviranomainen voi hakemuksesta pidentää määräaikaa enintään kolmella vuodella. Lupaan on tehtävä pidentämisestä johtuvat tarpeelliset tarkistukset. Asian käsittelyssä noudatetaan, mitä 96 §:ssä säädetään.

 

Ympäristönsuojelulain 90 §:n mukaan lupaviranomainen voi täsmentää lupamääräystä tai täydentää lupaa 54 §:n nojalla saadun erityisen selvityksen perusteella. Asian käsittelyssä noudatetaan, mitä 96 §:ssä säädetään.

YSL 96 §:n mukaan asian käsittelyssä on sovellettava, mitä 40 §:ssä säädetään hakemuksen täydentämisestä, mitä 43 §:ssä säädetään asianosaisten kuulemisesta ja mitä 44 §:ssä säädetään hakemuksesta tiedottamisesta, jollei asia ole merkitykseltään niin vähäinen tai asian laatu sellainen, että tieto hakemuksesta voidaan antaa asianosaisille muulla tavoin; jos asia ei vaikuta muuhun kuin hakijan oikeuteen tai etuun, tiedottamista ei tarvita.

 

YSL 40 §:n mukaan, jos hakemus on puutteellinen tai asian ratkaiseminen edellyttää erityistä selvitystä, hakijalle on varattava tilaisuus täydentää hakemusta viranomaisen asettamassa määräajassa. Hakemus, jota ei ole täydennetty määräajassa, voidaan jättää tutkimatta.

 

Jos asian ratkaisemisella on merkitystä yleisen edun kannalta tai painavat syyt sitä edellyttävät, hakija voidaan velvoittaa täydentämään hakemusta tai hankkimaan hakemuksen ratkaisemiseksi tarpeellinen selvitys uhalla, että se hankitaan hakijan kustannuksella.

 

Jos myöhemmin asiaa käsiteltäessä ilmenee tarve pyytää hakijalta uusia, asian ratkaisemiseksi tarpeellisia selvityksiä, tätä koskevassa pyynnössä on yksilöitävä, mistä erityisistä seikoista selvitystä on esitettävä ja millä perusteella niiden esittäminen on tarpeen.

 

OHEISMATERIAALI:

 

Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen ja sen alaiset johtavat viranhaltijat vuosina 2016-2019

 

Energia- ja kierrätysparkki Oy:n ympäristöluvanvarainen toiminta ja sen valvonta

 

Maskun Murske Oy:n ympäristöluvanvarainen toiminta ja sen valvonta

 

Apulaisoikeuskanslerin selvityspyyntö, 26.6.2019

 

Kaanaa-Viluluoto-Luolalan asukas- ja yritysyhdistys ry:n kantelu, 8.2.2019

 

Selvityksen yhteydessä toimitettavat asiakirjat

 

RAKENNUSTARKASTAJA:

 

Ympäristö- ja rakennuslautakunta päättää antaa yllä olevan selvityksen apulaisoikeuskanslerille oheismateriaaleineen.

Pöytäkirja tämän pykälän osalta tarkastetaan kokouksessa

 

KOKOUSKÄSITTELY:

 

Saija Kajala ja Tiina Kemppi poistuivat kokouksesta tämän pykälän käsittelyn ajaksi. Jääviyden syy puolueettomuuden vaarantuminen. Selvityspyyntö koskee viranhaltijoiden toimintaa.

 

Markku Aro toimi pöytäkirjanpitäjänä tämän pykälän käsittelyn ajan.

 

YMPÄRISTÖ- JA RAKENNUSLAUTAKUNTA:

 

Rakennustarkastajan ehdotus hyväksyttiin

 

Tämän asian osalta pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa.

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa