Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 06.05.2019/Pykälä 143

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Kaupunginhallitus

§ 143

06.05.2019

 

Toiminta- ja taloussuunnitelma 2020 - 2023; taseyksiköiden talousohjaus

 

298/02.02.00/2019

 

Kaupunginhallitus 06.05.2019 § 143

 

Kaupunginkamreeri Juha Heinonen:

 

Toiminta- ja taloussuunnitelman 2020 - 2023 ns. ohjeluvut (raami) on tarkoitus tuoda kaupunginhallituksen käsittelyyn 17.6.2019 kokoukseen.

 

Valmistelu on kuitenkin jo käynnissä ja tässä vaiheessa olisi syytä antaa ohjausta taseyksiköiden talouden valmisteluun.Tässä tarkastelussa ei tarkastella Tilalaitoksen ulkoisten vuokrasopimusten perusteita.

 

Tilalaitoksella on merkittävä määrä lainaa emokaupungille, josta se myös maksaa korkoa. Lainalle (40,5 milj. euroa) ei ole tehty lyhennyssuunnitelmaa.

 

Tilalaitoksen hyväksytty investointisuunnitelma vuosille 2019 - 2022 on 19,1 miljoonaa ja siihen on kuluvana vuonna tullut lisätarvetta (2 kk taloudellinen katsaus) 340 000 euroa eli määrä on nyt 19,4 miljoonaa euroa. Vastaavan kauden poistot ovat arviolta 13,4 miljoonaa euroa. Tilanne jatkunee suunnitelmakauden jälkeen saman suuntaisena, vaikka investointien bruttomäärä vakiintuisi väliaikaisesti alemmalle tasolle voimakkaan nousukauden jälkeen vuosina 2020 - 2022.

 

Bruttoinvestointien ja poistorahoituksen erotus on niin mittava, että Tilalaitos joutuu rahoittamaan investointejaan lisäämällä lainausta. Tarve voi lisääntyä merkittävästi, jos tilatarvesuunnittelun edetessä todetaan hyviksi arvioitavien tilaratkaisujen vaativan suurempaa investointitarvetta kuin mihin tähän asti on varauduttu.

 

Tilalaitoksen tulot muodostuvat pääosin kaupungin muiden toimialojen maksamista vuokrista ja niiden taso käytännössä määrää Tilalaitoksen talouden tilan. Vuokrien tason on syytä olla vakaita pitkällä aikavälillä. Tilalaitoksella on ylijäämää 4,7 miljoonaa, mutta sitä on syytä käyttää harkitusti pitkän aikavälin puskurointiin.Tilallaitoksen ensi vuoden vuokrat on syytä laskettaa ennen kesää, jotta sen kokonaistaloutta voitaisiin arvioida ja jotta toimialat saavat ensi vuoden vuokrat käyttöönsä ajoissa - sisäiset palvelutoiminnot joutuvat ottamaan ne huomioon määritellessään omat veloituksensa.

 

Vesihuollolla on voimassa olevassa investointisuunnitelmassa 9 miljoonan euron bruttoinvestoinnit, kun vastaavan ajan poistorahoitus on noin 5,0 miljoonaa euroa.

 

Vesihuollon asiakkaiden merkittävä enemmistö on ulkoisia asiakkaita, joiden vesihuollon hinnanasetanta on tärkeää. Tavoite on pitää hinta vakaana, kuitenkin niin, että Vesihuolto rahoittaa toimintansa omilla tuloillaan.

 

Tässä vaiheessa esitän määriteltäväksi taseyksiköille seuraavat ohjaustiedot:

 

  • Taseyksiköille ei aseteta toimintasuunnitelmakaudelle 2020 - 2023 lainojen lyhennyssuunnitelmaa.

  • Taseyksiköt saavat tarvittavan maksuvalmiusrahoituksen lainana kaupungilta.

  • Taseyksiköiden lainastaan maksama korko on 2 % vuotuista korkoa toimintasuunnitelmakaudella 2020 - 2023. Mikäli rahoituksen kustannus kaudella oleellisesti muuttuu, voidaan ohjausta tarkistaa, ei kuitenkaan taannehtivasti.

  • Korko lasketaan taseyksikön avaavan ja päättävän taseen keskiarvon mukaan (kaupungilta saadut lainat).

  • Mikäli taseyksikkö katsoo tarkoituksenmukaiseksi, se voi tehdä oma-aloitteisen lyhennyksen.

 

VS. KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Kaupunginhallitus päättää antaa taseyksiköille taloussuunnitelman 202 - 2023 valmistelua varten seuraavat ohjaustiedot:

 

  • Taseyksiköille ei aseteta toimintasuunnitelmakaudelle 2020 - 2023 lainojen lyhennyssuunnitelmaa.

  • Taseyksiköt saavat tarvittavan maksuvalmiusrahoituksen lainana kaupungilta.

  • Taseyksiköiden lainastaan maksama korko on 2 % vuotuista korkoa toimintasuunnitelmakaudella 2020 - 2023. Mikäli rahoituksen kustannus kaudella oleellisesti muuttuu, voidaan ohjausta tarkistaa, ei kuitenkaan taannehtivasti.

  • Korko lasketaan taseyksikön avaavan ja päättävän taseen keskiarvon mukaan (kaupungilta saadut lainat).

  • Mikäli taseyksikkö katsoo tarkoituksenmukaiseksi, se voi tehdä oma-aloitteisen lyhennyksen.

 

KOKOUSKÄSITTELY:

 

Merkittiin, että henkilökunnan edustaja Henry Palomäki oli läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn ajan.

 

Merkittiin, että kaupunginkamreeri Juha Heinonen oli läsnä kokouksessa asiantuntijana tämän asian käsittelyn ajan.

 

KAUPUNGINHALLITUS:

 

Vs. kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa