RSS-linkki
Kokousasiat:http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 15.04.2019/Pykälä 135
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Kaupunginhallitus |
§ 135 |
15.04.2019 |
Fölin sisäisten joukkoliikennelinjojen N2, N4 ja N5 kilpailuttaminen
571/00.03.02/2017
Kaupunginhallitus 15.04.2019 § 135
Yhdyskuntatekniikan päällikkö Mika Hirvi:
Joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena Turun kaupunkiseudulla toimii Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Viranomaisalueeseen kuuluvien kuntien välille on solmittu 8.11.2011 yhteistoimintasopimus, joka on päivitetty ajan tasalle 30.3.2017. Jäsenkunnat ovat sopineet, että Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta noudattaa ko. kunnan lausuntonaan antamaa päätöstä kunnan sisäisen liikenteen pääperiaatteista ja liikenteen kilpailutuksen käynnistämisestä. Lautakunnan toimivaltaan kuuluu päättää mm. joukkoliikenteen vuorotarjonnasta ja reiteistä silloin, kun kyse ei ole uuden linjan aloittamisesta tai merkittävästi kunnan talouteen vaikuttavasta muutoksesta. Lautakunta päättää myös mm. sanktioperusteista ja palvelubonuksista sekä seuraa sopimuksen toteutumista.
Turun kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisen järjestämä liikenne alkoi 1.7.2014. Raision sisäisiä linjoja R1 ja R2 sekä Naantalin sisäisiä linjoja N2 (arkiliikenne), N4 ja N5 sekä seutulinjoja 201, 203, 206 ja 300 liikennöidään yhdestä liikennöintisopimuksesta. Lautakunta on päättänyt (14.9.2016 § 163), että se ei käytä kohteen optioita, ja kohteen liikennöintisopimus päättyy 30.6.2020. Uusi liikennöintisopimus solmitaan alkamaan 1.7.2020.
Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti 23.1.2019 § 3 1.7.2021 toteutettavan runkolinjaston reiteistä. Turun kaupunginhallitus päätti 4.3.2019 § 90 runkolinjaston rahoituksesta. Ennen runkolinjaston käynnistymistä tehtävät liikenteen kilpailutukset tähtäävät nyt siihen, että varsinaiseen runkolinjastoon pystytään tekemään mahdollisimman tehokkaat ja houkuttelevat kilpailutuspaketit. Runkolinjaston yhteydessä linja 300 lakkaa ja palvelu korjataan muilla linjoilla. Tästä johtuen Raision ja Naantalin suunnan seutuliikennepaketista erotetaan linja 300, ja loput linjat esitetään kilpailutettavan yhtenä kokonaisuutena.
Kilpailutuskohteen suuruudeksi tulee tällöin 6 autoa. Autot esitetään hankittavan 2-akselisina ja puolet kohteen autoista esitetään hankittavan uutena. Kohteessa noudatetaan Turun joukkoliikenneviranomaisen yleisiä periaatteita kaluston, sanktioinnin, tilaajavärityksen ym. osalta.
Oheismateriaali:
-
Joukkoliikenteen järjestäminen Turun seudulla; perustietoja
Sopimuskausiksi esitetään 1.7.2020 - 30.6.2027, jonka lisäksi sopimuksiin kirjataan tilaajan yksipuolinen optio, jonka pituus on enintään kolme vuotta.
Kilpailutuspaketteihin esitetään sisällytettävän tilaajan mahdollisuus lisätä liikennettä 35 % tai vähentää 20 % sopimuskauden aikana. Suuremmista muutoksista tulee neuvotella liikennöitsijän kanssa. Tämä on yleisesti Turun seudun seudullisissa liikennöintisopimuksissa käytetty muutosprosentti, joka antaa tilaajalle mahdollisuuksia liikenteen muutoksiin ja talouden sopeuttamiseen sekä liikennöitsijälle riittävän varmuuden liikenteen määrästä sopimuskautena.
Linjojen N2, N4 ja N5 nykytilanne
Linjojen reittikuvaukset ja nykyiset aikataulut löytyvät oheismateriaalista.
Oheismateriaali:
-
Linjojen N2, N4 ja N5 nykyiset aikataulut
Linjoja N2, N4 ja N5 liikennöidään arkisin kolmella 2-akselisella linja-autolla. Nyt kilpailutettavan kohteen lisäksi linjalla N2 on viikonloppuliikennettä, joka ajetaan toisen liikennöintikohteen pikkubusseilla. Vuonna 2018 linjoilla N2, N4 ja N5 tehtiin n. 73 tuhatta matkaa. Linjojen bruttokustannus oli n. 320 000 euroa (ei sisällä linjan N2 viikonloppu-liikennettä, joka ajetaan toisesta kohteesta). Vain linjaa N2 liikennöidään viikonloppuisin. On tarkoituksenmukaista mahdollistaa viikonloppuliikenteen laajentaminen, sekä mahdollistaa linjan N2 viikonloppuliikennöinti isommalla kalustolla. Tästä syystä esitetään, että kilpailutuksessa mahdollistetaan myös viikonloppuliikenteen hankkiminen option avulla.
Kilpailutuksen käynnistäminen
Kaupunginhallitukselle esitetään, että se että se pyytää Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakuntaa käynnistämään linjojen N2, N4 ja N5 kilpailutuksen edellä esitetyin kriteerein. Linjojen yhteenlaskettu ostohinta on todennäköisesti samaa luokkaa kuin nykyisen liikenteen, eli noin 320 000 euroa vuodessa.
KAUPUNGINJOHTAJA:
Kaupunginhallitus päättää ilmoittaa Naantalin sisäisten joukkoliikenteen linjojen N2, N4 ja N5 liikennöinnin kilpailuttamisesta lausuntonaan Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle seuraavaa:
Naantalin sisäisten linjojen N2, N4 ja N5 liikenne tulee kilpailuttaa osana isompaa seudullista kokonaisuutta ajalle 1.7.2020 - 30.6.2027. Sopimusta voidaan jatkaa optiokaudella, jonka pituus on enintään kolme vuotta. Kohteen kaluston keski-ikä on kahdeksan vuotta ja yksittäisen auton maksimi-ikä 15 vuotta. Kalustona vaaditaan 2-akselista linja-autoa. Liikennettä voidaan lisätä sopimuskaudella enintään 35 % tai vähentää 20 % verrattuna tarjouskilpailussa ilmoitettuun kilometrimäärään. Kilpailutukseen sisällytetään optio viikonloppuliikenteen lisäämiseksi, jonka käytöstä lautakunta päättää tarjouskilpailun ratkaisun yhteydessä.
KAUPUNGINHALLITUS:
Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |