RSS-linkki
Kokousasiat:http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Sosiaali- ja terveyslautakunta
Pöytäkirja 16.05.2019/Pykälä 32
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Kaupunginvaltuusto |
§ 16 |
11.03.2019 |
Kaupunginhallitus |
§ 90 |
18.03.2019 |
Sosiaali- ja terveyslautakunta |
§ 32 |
16.05.2019 |
Valtuutettu Mikko Rönnholmin ym. valtuustoaloite sosiaali- ja terveystoimen järjestämissuunnitelman pikaisesta laatimisesta
167/00.07.01/2019
Kaupunginvaltuusto 11.03.2019 § 16
Valtuutettu Mikko Rönnholm luki ja jätti valtuuston kokouksessa seuraavan 10 valtuutetun allekirjoittaman aloitekirjelmän:
"Kun nyt Naantalin kaupungin lausunnoissa monilta osilta kritisoitu sote-uudistus on osoittautunut mahdottomaksi, ja kun vastuu selkeästi on palautunut myös tulevaisuuden suunnittelun osalta kunnille, on syntynyt tarve ottaa huomioon muuttunut tilanne. Nyt tulee keskittyä omien kuntalaisten tarpeiden hoitamiseen luottamatta epämääräisiin leveämpiin hartioihin. Kaupungin on nostettava valmiutta kehittää omaa sosiaali- ja terveystoimialaa laatimalla järjestämissuunnitelma tilanteen aiheuttamista tarvittavista toimenpiteistä.
Suunnitelman lähtökohdaksi asetetaan nykyiset organisaatiot ja niiden kehittäminen siten, että Naantalin kaupunki huolehtii jatkossakin kuntalaisten palveluista ensisijaisesti itse.
Palveluiden tarpeen asiantuntijoita ovat palvelujen käyttäjät ja palvelujen järjestäjät. Tärkeää on kartoittaa nopeasti mahdolliset ongelmakohdat ja ryhtyä välittömiin korjaustoimenpiteisiin.
Korjaustoimenpiteiden, kuten henkilökunnan lisäyksen tai suunnitelmien laatimisen vaatima rahoitus tulee hoitaa lisäämällä talousarviomäärärahoja. Tiedossa on nimittäin, että esimerkiksi vanhustenhoidossa on sekä henkilökunnan että palveluasuntojen tarvetta.
Terveyskeskuksen resursointia on arvioitava asiakaspalautteen perusteella.
Kuten kuntatasolta tiedämme, on erityisesti lasten ja nuorten osalta tärkeää, että yhteistoiminta eri tahojen, siis sosiaali-terveys-opetus- vapaa-ajantoimien kesken toimii kitkattomasti.
Tähän tulee suunnittelussa kiinnittää huomiota.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen tarpeet ovat jokapäiväisiä, eikä niiden hoitamista voida siirtää eivätkä ne voi odottaa valtiovallan toimenpiteitä. Edellä olevaan viitaten ehdotan, että
kaupunginhallitus ryhtyisi välittömiin toimiin sosiaali- ja terveystoimen järjestämissuunnitelman laatimiseksi siten, että suunnitelmasta annettaisiin selkoa jo valtuuston kesäkuun kokouksessa."
KAUPUNGINVALTUUSTO:
Valtuustoaloite merkittiin vastaanotetuksi.
Kaupunginhallitus 18.03.2019 § 90
KAUPUNGINJOHTAJA:
Kaupunginhallitus lähettää valtuustoaloitteen sosiaali- ja terveyslautakunnalle valmisteltavaksi ja mahdollisia toimenpiteitä varten.
KOKOUSKÄSITTELY:
Keskustelun aikana Sirpa Hagsberg esitti, että kaupunginhallitus lähettää valtuustoaloitteen sosiaali- ja terveyslautakunnalle sekä konsernijaostolle valmisteltavaksi ja mahdollisia toimenpiteitä varten. Ehdotus raukesi kannattamattomana.
KAUPUNGINHALLITUS:
Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Sosiaali- ja terveyslautakunta 16.05.2019 § 32
Perusturvajohtaja Iiro Pöyhönen
Aloitteessa käytetty termi järjestämissuunnitelma on käytössä myös koko maakunnan kattavassa kunnissa ja sairaanhoitopiirissä lähiaikoina hyväksyttäväksi tulevassa Varsinais-Suomen sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämissuunnitelmassa, jonka päivitys tehdään vuosille 2019 - 2020.
Maakunnan järjestämissuunnitelmassa on eri asiantuntijaryhmien toimesta laadittu kehittämistoimenpiteet seuraaviin kokonaisuuksiin:
- Terveyskeskuspalvelut ja erikoissairaanhoitoyhteistyö
- Akuuttipalvelut
- Suun terveydenhuolto
- Ikääntyneiden kuntoutus-, hoito- ja hoivapalvelut
- Lasten, nuorten ja perheiden palvelut
- Työikäisten sosiaalipalvelut
- Mielenterveys- ja päihdepalvelut
- Vammaispalvelut
- Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
- ICT ja sähköisen asioinnin edistäminen
- Tietojohtaminen
- Palveluntuottajien ohjaus ja valvonta (omavalvonta ja laadunhallinta)
Maakunnallisen järjestämissuunnitelman laatiminen/päivittäminen oli yhdistetty osaksi maakunta- ja soteuudistustyötä. Nyt kun uudistus ei toteudu alkuperäisessä muodossaan, on maakunnan sotejohtajat sekä kuntien johtavat viranhaltijat kokouksissaan päättäneet, että valmisteltua maakunnan järjestämissuunnitelmaa kuitenkin hyödynnetään palveluiden jatkokehittämisessä.
Kunnat ja kuntayhtymät tekevät joka tapauksessa itsenäisesti päätökset toimintamallien käyttöönotosta. Ne päättävät myös kaikista niistä asioista, joissa tarvitaan toimeenpanoon liittyvää resursointia.
Naantalin kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittäminen tapahtuu jatkuvana toimintana vuosittaisten talousarvioiden ja talous- toimintasuunnitelmien puitteissa. Edellisen sote-uudistusvalmistelun viivästyessä ja lopulta kaatuessa on palvelujen kehittäminen jouduttu asettamaan kulloinkin valmisteluissa esitettyihin aikarajoihin, jolloin suunnitelmavuodet ovat jääneet vähemmälle huomiolle.
Valtuustoaloitteessa esitetty Naantalin oma järjestämissuunnitelma on järkevää yhdistää valmisteluprosessiin, jossa laaditaan vuoden 2020 talousarvio ja toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2021-2023. Tässä yhteydessä olisi käytettävissä myös uudet valtakunnalliset linjaukset, joita tulevissa hallitusneuvotteluissa mahdollisesti tullaan sopimaan. Naantalin osalta yhteistä valmistelua tulisi vahvistaa kaupunginhallituksen, sosiaali- ja terveyslautakunnan sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen johtoryhmän yhteisellä elo-syyskuussa 2019 järjestettävällä seminaarilla.
PERUSTURVAJOHTAJA:
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää antaa Mikko Rönnholmin ym. aloitteeseen esittelytekstissä olevan lausunnon kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle
SOSIAALI- JA TERVEYSLAUTAKUNTA:
Perusturvajohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |