Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Ympäristö- ja rakennuslautakunta
Pöytäkirja 24.04.2019/Pykälä 31

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Ympäristö- ja rakennuslautakunta

§ 31

24.04.2019

 

Lausunto Merimaskun Murske Oy:n maa-aines- ja ympäristöluvasta tehdystä valituksesta

 

Ympäristö- ja rakennuslautakunta 24.04.2019 § 31

 

Vs. ympäristöpäällikkö Marjut Taipaleenmäki 16.4.2019

 

Asia

 

Vaasan hallinto-oikeus dnro 01618/18/5710

 

Lausuntopyyntö

 

Vaasan hallinto-oikeus pyytää Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen lausuntoa valituksen johdosta. Valitus koskee Naantalin kaupungin ympäristö- ja rakennuslautakunnan päätöstä 21.11.2018 § 85, jolla lautakunta on myöntänyt Merimaskun Murske Oy:lle maa-aineslain mukaisen luvan kalliokiven ottamiselle ja ympäristönsuojelulain mukaisen luvan louhinnalle ja murskaukselle kiinteistöllä 529-479-1-10.

 

Valituksenalainen päätös

 

Ympäristö- ja rakennuslautakunta on kokouksessaan 21.11.2018 § 85 myöntänyt maa-aines- ja ympäristöluvan Merimaskun Murske Oy:lle lupapäätöksestä ilmenevin lupamääräyksin.

 

Toiminta-aikoja koskevat lupamääräykset ovat seuraavat:

 

Murskaaminen ja seulonta: klo 7.00-19.00

Poraaminen: klo 7.00-17.00

Rikotus: klo 8.00-17.00

Räjäytykset: klo 10.00-17.00

Kuormaaminen ja kuljetukset: läpi vuoden maanantaista perjantaihin klo 7.00-18.00 ja lauantaisin klo 9.00-16.00.

 

Toiminta-aikoja koskevat lupamääräykset koskevat arkipäiviä, maanantaista perjantaihin. Pyhäpäivinä ja arkipyhinä ja niiden aattoina kaikki edellä mainitut työt on kielletty.

 

Perusteluina toiminta-ajoille on esitetty seuraavaa: "Päätöksessä annetut aikarajat ovat osin tiukemmat kuin asetuksen 800/2010 aikarajat. Asetuksen mukaan ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi ympäristöluvassa voidaan erityisestä syystä antaa toiminta-ajoista ankarampia määräyksiä kuin asetuksessa on annettu. Toiminta sijoittuu haja-asutusalueelle hiljaiseen ääniympäristöön, jossa toiminnan aiheuttama melu voi olla hyvinkin häiritsevää. Ääniympäristön laadun turvaamiseksi on työvaiheiden aikarajoja rajoitettu asetuksessa annettuja rajoituksia ankarammin. Tehtävät kuormaukset ja kuljetukset sallitaan kotitalouksien rakennustoiminnan vuoksi."

 

Vakuus on määrätty toimitettavaksi 30 vuorokauden kuluessa päätöksen antamisesta.

 

 

 

Valitus perusteluineen

 

Merimaskun Murske Oy on valittanut Vaasan hallinto-oikeuteen ympäristö- ja rakennuslautakunnan 21.11.2018 § 85 lupapäätöksestä. Valittajan vaatii lautakunnan päätöstä muutettavaksi toiminta-aikoja ja vakuutta koskevien määräysten osalta seuraavasti:

 

"1. Murskaamista ja seulontaa on saatava tehdä arkipäivisin ma-pe klo 7.00-22.00 asetuksen 800/2010 mukaisesti sekä arkipyhien aattoina klo 7.00-22.00.

 

2. Kuormauksia ja kuljetuksia on saatava suorittaa arkipäivisin klo 7.00-22.00 ympäri vuoden sekä arkipyhien aattoina klo 7.00-18.00.

 

3. Vakuuden toimittamisen määräaika vaaditaan muutettavaksi: Vakuus tulee toimittaa 30 vuorokauden kuluessa siitä, kun lupa on tullut lainvoimaiseksi."

 

Perusteluina valittaja esittää mm. seuraavaa:

 

Merimaskun Murske Oy on 1.2.2019 teettänyt liikennemeluselvityksen, jossa on tarkasteltu tieliikenteen aiheuttamaa melutasoa tien lähiympäristössä sijaitseville asuinrakennuksille. Selvityksen mukaan kaikkiin tien länsipuolella alle 110 metrin etäisyydellä tiestä sijaitseviin asuinrakennuksiin ulottuu päiväajan yli 55 dB(A):n meluvyöhyke ja muutamaan asuinrakennukseen yli 60 dB(A) meluvyöhyke. Lisäksi selvityksen perusteella tien varrella oleviin asuinrakennuksiin kohdistuu hetkellinen suurimmillaan yli 75 dB(A) melutaso päivällä ja yöllä. Selvityksen mukaan tiemelu on määräävässä asemassa alueen asuinrakennuksille tulevasta melurasituksesta eikä murskausmelu lisää asuinrakennuksille tulevaa kokonaismelutasoa. Valittajan mukaan lautakunnan päätöksessä mainittu toiminnan sijoittuminen hiljaiseen ääniympäristöön, on väärä. Näin ollen päätöksessä ei ole ollut perusteita antaa asetuksessa 800/2010 annettuja aikarajoja ankarampia määräyksiä.

 

Arkipyhien aattoina toiminnan rajoittamisesta ei asetuksessa 800/2010 mainita mitään. Arkipyhien aattoina toiminnanharjoittaja voi myöntyä rajoittamaan toimintaa klo 18.00 asti.

 

Murskeen lastausajan pidennyksestä on tehty meluselvitys 18.10.2012, jossa todetaan, ettei lastausajan pidentäminen nosta päiväajan keskiäänitasoa murskauksen oheistoimintojen ollessa käynnissä. Näin ollen valittaja katsoo, ettei toiminnan rajoittamista koskevissa päätöksissä ole otettu huomioon tehtyjä meluselvityksiä. Arkipyhien aattoina toiminnanharjoittaja voi myöntyä rajoittamaan lastaus klo 18.00 saakka.

 

Valittajan mukaan vakuuden toimittaminen lainvoimattomalle luvalle ei ole perusteltua.

 

Yhteenveto työvaiheiden aikarajoista

 

Seuraavassa taulukossa on esitetty ympäristöluvassa (21.11.2018), korkeimman hallinto-oikeuden päätöksessä (1.7.2011), valtioneuvoston asetuksessa 800/2010 (VNA kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta) sekä toiminnanharjoittajan valituksessaan esitetyt melua aiheuttavien työvaiheiden aikarajat.

 

 

 

 

 

ympäristölupa

KHO

asetus 800/2010

vaatimus

murskaaminen ja seulonta

7-19

7-17

7-22

7-22

poraaminen

7-17

7-17

7-21

 

rikotus

8-17

7-17

8-18

 

räjäytykset

10-17

10-17

8-18

 

kuormaaminen ja kuljetukset

7-18 la 9-16

7-17

6-22

7-22

 

OHEISMATERIAALI: Ympäristö- ja rakennuslautakunnan päätös 21.11.2018, Maskun Murske Oy:n valitus perusteluineen

 

VS. YMPÄRISTÖPÄÄLLIKKÖ:

 

Ympäristö- ja rakennuslautakunta antaa Vaasan hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon:

 

Lautakunta katsoo, että valitus työaikoja koskevan valituksen osalta on hylättävä. Lautakunta on lupapäätöksessään tarkastellut luvan myöntämisen edellytyksiä ja antanut tyksityiskohtaisesti perustellut lupamääräykset. Lisäksi lautakunta esittää seuraavaa:

Merimaskun Murske Oy:n maa-ainesten ottamistoiminalle on aiemmin myönnetty maa-aineslain mukainen lupa (KHO 17.11.2009) ja ympäristölupa kallion louhintaan ja murskaukseen (KHO 1.7.2011). Maa-ainesluvan myöntämisen edellytyksiä arvioitaessa on otettu huomioon varsinaisesta ottamistoiminnasta ympäristölle aiheutuva haitta, ja ympäristöluvassa on ratkaistu otetun kiviaineksen murskauksesta naapureille aiheutuva rasitus. Korkein hallinto-oikeus on ympäristölupaa koskevasta valituksesta antamassaan päätöksessä antanut melutasoa ja toiminta-aikoja koskevia rajoituksia ja todennut, että tehdyt selvitykset ja lupapäätöksessä annetut rajoitukset ovat riittäviä estämään kohtuuttoman melurasituksen naapureille. Korkeimman hallinto-oikeuden päätökessä annetut työaikoja koskevat rajoitukset ovat tiukemmat kuin lautakunnan lupapäätöksessä annetut määräykset.

 

Valtioneuvoston asetuksen 800/2010 (VNA kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta) mukaan lupaviranomaisella on mahdollisuus poiketa asetuksessa annetuista aikarajoista ja antaa tapauskohtaisesti asetusta ankarampia määräyksiä. Asetuksen soveltaminen toimintaan on tullut voimaan (1.1.2018), korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen.

 

Tieliikenteen melu rasittaa tienvarren asukkaita, mutta melualue ei ulotu hankealueelle saakka. Lautakunnan päätöksessä on luvan myöntämisen edellytyksiä arvioitaessa annetuin lupamääräyksin ja toiminnan sijoituspaikka huomioon ottaan varmistettu, ettei toiminnasta yhdessä muiden alueen melulähteiden kanssa aiheudu kohtuutonta rasitusta asukkaille. Työmaalla käyvän autoliikenteen lisäksi louheen lastaaminen voi aiheuttaa merkittävää melua. Annettu kuormaamista ja kuljetuksia koskeva aikarajoitus on tarpeen kuormausten ja kuljetusten aiheuttaman meluhaitan vuoksi.

 

Yhteenvetona voidaan todeta, että korkein hallinto-oikeus on päätöksessään rajannut melua aiheuttavien työvaiheiden aikarajat tiukasti ottaen huomioon toiminnasta aiheutuvan haitan. Valtioneuvoston asetuksessa on annettu melua aiheuttavien työvaiheiden aikarajat, mutta lupaviranomainen voi niistä poiketa. Lautakunta on lupapäätöksessään ottanut osin huomioon korkeimman hallinto-oikeuden antamat aikarajat ja osin soveltanut valtioneuvoston asetuksessa annettuja aikarajoja. Lautakunta katsoo, että toiminnan sijaintipaikka ja toiminnasta asukkaille aiheutuva haitta huomioon ottaen lautakunnan päätöksessään antamat rajoitukset ovat asianmukaiset.

 

Vakuus voidaan toimittaa valittajan esittämällä tavalla lupapäätöksen saatua lainvoiman.

 

YMPÄRISTÖ- JA RAKENNUSLAUTAKUNTA:

 

Vs. ympäristöpäällikön ehdotus hyväksyttiin.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa