RSS-linkki
Kokousasiat:http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 05.11.2018/Pykälä 368
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Kaupunginhallitus |
§ 368 |
05.11.2018 |
Lausunto Turun seudun joukkoliikenneratkaisusta
697/08.02.00/2018
Kaupunginhallitus 05.11.2018 § 368
Tekninen johtaja Reima Ojala ja yhdyskuntatekniikan päällikkö Mika Hirvi:
Turun kaupunginhallitus on 17.9.2018 § 335 päättänyt pyytää tiiviitä lausuntoja Turun seudun joukkoliikenneratkaisusta 70 asiantuntija- ja intressipiiriltä. Lausuntoa pyydetään 2.11.2018 mennessä, johon on myönnetty Naantalin kaupungille lisäaikaa 7.11.2018 asti. Lausuntopyyntö on esityslistan liitteenä (KH 5.11.2018).
Turun raitiotien yleissuunnitelman tarkennus -pääraportti liite- ja taustaraportteineen yhdessä aiemmin valmistuneiden suunnitelmien ja selvitysten kanssa muodostaa kokonaisvaltaisen yleissuunnitteluaineiston, johon lausuntojen ja mielipiteiden odotetaan kohdistuvan. Aineisto löytyy hankkeen nettisivuilta www.turku.fi/raitiotie.
Yleissuunnitelman tarkennuksen pääraportti 7.9.2018 löytyy osoitteesta:
https://www.turku.fi/sites/default/files/atoms/files/turun_raitiotien_yleissuunnitelman_tarkennus_7.9.2018_paaraportti_0.pdf
Turun kehitetylle joukkoliikennejärjestelmälle määriteltiin tavoitteet yleissuunnitteluvaiheessa. Tärkeimmät viisi tavoitetta ovat:
Tavoite 1: Kaupungin kilpailukyky, kasvu ja keskustan vetovoima nousevat
Tavoite 2: Kestävä kaupunkirakenne
Tavoite 3: Sujuva liikennejärjestelmä ja houkutteleva joukkoliikenne
Tavoite 4: Kaupungin asukkaiden viihtyvyys ja hyvinvointi lisääntyvät
Tavoite 5: Taloudellisesti kestävä investointi.
Näiden perusteella voidaan todeta, että vaikka kyseessä on liikennejärjestelmän kehittämishanke, tavoitteet liittyvät kuitenkin pääosin kaupungin kehittämiseen ja sen kehittymisen mahdollistamiseen.
Naantalin kaupunki lausuu esitettyihin viiteen kysymysryhmään seuraavasti:
Minkä näette parhaaksi järjestelmävaihtoehdoksi Turun seudulle: raitiotien, superbussin vai runkobussin? Miksi? Raitiotie- ja superbussijärjestelmien ominaisuuksia on kuvattu yleissuunnitelman tarkennus -pääraportin luvussa 3 ja runkobussin ominaisuuksia myös luvussa 4. Eri vaihtoehtojen kustannuksia ja vaikutuksia on kuvattu luvuissa 5, 6 ja 7.
Kaikissa vaihtoehdoissa on omat hyvät puolensa ja perustellusti voidaan päätyä pitämään jokaista kolmea vertailtua liikennemuotoa parhaimpana riippuen mitä näkökulmaa painotetaan.
Kaikkein tiiveimmän kaupunkiseudun osalta raitiotie ja superbussi vastaavat asetettuihin tavoitteisiin parhaiten lukuun ottamatta taloudellista näkökulmaa.
Koko kaupunkiseudun näkökulmasta runkobussilinjasto palvelee joukkoliikenteen käyttäjiä tasavertaisemmin. Runkobussilinjaston investointikustannukset ovat vain noin 10 % verrattuna raitiotietiehen välille Varissuo-Runosmäki ja vastaavasti superbussiin noin 30 %.
Parhaiten ja kustannustehokkaimmin joukkoliikenteen käyttäjiä koko kaupunkiseudulla palvelee runkobussijärjestelmä toteutettuna kattavilla bussietuuksilla.
Minkä näette parhaaksi linjausvaihtoehdoksi ensimmäiseen toteutusvaiheeseen?
Yleissuunnitelman tarkennuksessa on tutkittu seuraavia linjausvaihtoehtoja: Varissuo-Raisio, Varissuo-Runosmäki, Varissuo-Länsikeskus ja Varissuo-Matkakeskus.
Lausunnolla olevassa selvityksessä korkeimman hyöty-kustannussuhteen on saavuttanut linjaosuus Varissuo-Runosmäki sekä superbussi- että raitiotievaihtoehdossa, joten tämä olisi luontevin ensimmäinen toteutusvaihe. Jatkossa Turun lentoaseman, sataman sekä matkakeskuksen liittäminen osaksi linjausvaihtoehtoja vahvistaisi joukkoliikenteen asemaa myös seudullisesti ja yhdistäisi eri liikkumismuodot.
Millaisia vaikutuksia näette raitiotiellä, superbussilla ja runkobussilla olevan koko Turun tai Turun keskustan kehitykseen? Entä Turun seudun kehitykseen?
Kaupunkikehityksen kannalta raitiotiellä laajennusvaihtoehtoineen olisi todennäköisesti suurimmat myönteiset vaikutukset sekä Turun että Turun keskustan kehitykselle. Raitiotie ja jossain määrin superbussikin hyvin pysyvinä rakenteina luovat hyvät mahdollisuudet pitkäjänteiselle kaupunkirakenteen kehittämiselle ja tiivistämiselle, sekä yksityisautoilun vähenemiselle.
Turun seudun elinvoimaisuus on kaikkien muiden kaupunkiseutujen tavoin riippuvainen pääosin keskuskaupungin elinvoimaisuudesta. Koko Turun kaupunkiseudun ja työssäkäyntialueen kehityksen kannalta ongelmaksi voi muodostua raitiotie- ja superbussivaihtoehdoissa joukkoliikenteen palvelutason merkittävä eriytyminen Turun ja kaupunkiseudun muiden alueiden välillä.
Runkobussilinjasto palvelee parhaiten koko kaupunkiseudun kehitystä.
Miten raitiotie, superbussi ja/tai runkobussijärjestelmä vaikuttaisi toimintaanne?
Naantalin kaupungin osalta olennaisinta on matka-aikojen lyhentäminen Naantalin ja Turun keskustan välillä. Raitiotie tai superbussi lakkauttaisivat nykyisen vaihdottoman linjojen 6 ja 7 yhteyden Turkuun. Vaikka raitiotiehen tai superbussiin perustuvien järjestelmien ajoaika omalla reitillään olisi nykyistä lyhyempi, matka-aika pysyisi samana tai jopa pitenisi nykyisestä Naantalin ja Turun välillä vaihdollisesta yhteydestä johtuen. Vaihdollisen yhteyden tuomaa palvelutason laskua tulisi kompensoida lisäämällä suoria yhteyksiä Naantalista kehätien ja pikatien kautta Turkuun.
Runkobussijärjestelmä joukkoliikenteen etuusratkaisuilla toteutettuina parantaisi joukkoliikenteen kilpailukykyä Naantalissa nykyisestä matka-aikojen lyhentymisen takia. Runkobussien edellyttämät joukkoliikenteen etuudet (mm. liikennevaloetuudet, bussikaistat) palvelisivat kaikkea joukkoliikennettä kaukoliikenteen pikavuoroista aina kaupunkiliikenteen palvelulinjoihin.
Miten kuntanne/organisaationne suhtautuu raitiotien ja/tai superbussin laajentamiseen seudulliseksi Turun naapurikuntiin? Mitkä ovat mielestänne tärkeimmät keinot Turun seudun joukkoliikenteen kehittämiseen seuraavan kymmenen vuoden aikana ja pidemmällä aikavälillä?
Raitiotien yleissuunnitelmaselvityksen mukaan raitiotieväylän rakentamisen kustannusarvio on 17,1 - 21,2 miljoonaa euroa kilometriä kohden. Raision keskustasta Naantaliin on noin kahdeksan kilometrin matka, josta saadaan raitiotien rakentamisen kustannuksiksi noin 150 miljoonaa euroa.
Vastaavasti superbussiväylän rakentamiskustannusarvio on noin 7,2 - 8,5 miljoonaa euroa kilometriä kohden eli noin 60 miljoonaa euroa Raision ja Naantalin välillä.
Naantalin kannalta kiinnostavaa olisi selvittää, millä edellytyksillä superbussit voivat liikennöidä Naantaliin saakka nykyistä Raisiontietä ja Aurinkotietä pitkin.
Joukkoliikenteen kehittämisessä seuraavana kymmenen vuoden aikana tulee keskittyä runkobussilinjaston käyttöönottoon ja joukkoliikenteen palvelutason parantamiseen. Erityisesti tulee toteuttaa toimenpiteitä, jotka lyhentävät matka-aikoja ja siten tekevät joukkoliikenteestä nykyistä houkuttelevamman vaihtoehdon verrattuna henkilöauton käyttöön.
Lisäksi on hyvä selvittää raide- ja lähijunaliikenteen mahdollisuudet tarkemmin.
KAUPUNGINJOHTAJA:
Kaupunginhallitus antaa Turun seudun joukkoliikenneratkaisusta edellä esitetyn lausunnon.
KOKOUSKÄSITTELY:
Merkittiin, että tekninen johtaja Reima Ojala oli läsnä kokouksessa asiantuntijana tämä asian käsittelyn ajan.
KAUPUNGINHALLITUS:
Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |