RSS-linkki
Kokousasiat:http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Ympäristö- ja rakennuslautakunta
Pöytäkirja 21.11.2018/Pykälä 86
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Ympäristö- ja rakennuslautakunta |
§ 86 |
21.11.2018 |
Lausunto Turun kaupungin ympäristönsuojelumääräyksistä
Ympäristö- ja rakennuslautakunta 21.11.2018 § 86
Vs. ympäristönsuojelutarkastaja Marjut Taipaleenmäki 15.11.2018:
Lausuntopyyntö
Turun kaupungin kaupunkiympäristötoimiala/ympäristönsuojelu pyytää Naantalin kaupungin ympäristö- ja rakennuslautakunnalta lausuntoa Turun kaupungin ympäristönsuojelumääräyksistä. Lausuntoa pyydetään 16.11.2018 mennessä (määräaikaa jatkettu 23.11.2018 saakka).
Ympäristönsuojelumääräykset perustuvat ympäristönsuojelulakiin 527/2014. Turun kaupunginvaltuusto on vahvistanut nykyiset ympäristönsuojelumääräykset, jotka ovat tuleet voimaan 1.2.2015. Lausuntopyynnön mukaan määräyksiä on tarpeen päivittää muuttuneen ympäristönsuojelulainsäädännön sekä Turun kaupungin organisaatiossa tapahtuneiden muutosten vuoksi ja aiemmista määräyksistä saatujen kokemusten perusteella.
Ympäristönsuojelumääräykset
Ympäristönsuojelulain 202 §:n mukaan kunta voi antaa ympäristönsuojelulain täytäntöönpanemiseksi tarpeellisia paikallisista olosuhteista johtuvia, kuntaa tai sen osaa koskevia yleisiä määräyksiä. Pykälän mukaan määräykset voivat koskea:
1) toimia, rajoituksia ja rakennelmia, joilla ehkäistään päästöjä tai niiden haitallisia vaikutuksia;
2) erityisen häiritsevän tilapäisen melun tai tärinän torjuntaa;
3) toimintojen sijoittumisen ympäristönsuojelullisia edellytyksiä asemakaava-alueen ulkopuolella;
4) sellaisten alueiden määrittelyä, joilla ympäristön erityisen pilaantumisvaaran vuoksi on kielletty jäteveden johtaminen maahan, vesistöön taikka ojaan, lähteeseen, tekolammikkoon tai vesilain 1 luvun 3 §:n 1 momentin 6 kohdan mukaiseen noroon;
5) sellaisten alueiden ja vyöhykkeiden määrittelyä, joilla lannan ja lannoitteiden sekä maataloudessa käytettävien ympäristölle haitallisten aineiden käyttöä rajoitetaan;
6) valvontaa varten tarpeellisten tietojen antamista;
7) vesien ja meriympäristön tilan parantamista koskevia toimia, jotka ovat vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annetun lain mukaisen vesienhoitosuunnitelman tai merenhoitosuunnitelman mukaan tarpeellisia.
Turun kaupungin ympäristönsuojelumääräysluonnoksessa on annettu 1) yleisiä määräyksiä, sekä määräyksiä, jotka koskevat 2) jätevesiä, 3) jätteitä ja kemikaaleja, 4) ilmansuojelua, 5) meluntorjuntaa, 6) eläintenpitoa ja lannan käsittelyä ja varastointia sekä annettu 7) muita määräyksiä. Luonnoksen liitteinä on kartat pohjavesialueista, vesiensuojelun kannalta tärkeistä ranta-alueista tai ekologisesti herkän vesistön valuma-alueista ja taajaan rakennetuista alueista.
OHEISMATERIAALI: Ympäristösuojelumääräysluonnos
YMPÄRISTÖPÄÄLLIKKÖ:
Ympäristö- ja rakennuslautakunta antaa Turun kaupungin ympäristönsuojelumääräyksistä seuraavan lausunnon:
Määräyksissä on otettu huomioon ympäristönsuojelulain 202 §:ssä annetut määräysten yleiset edellytykset ja liitekarttojen aluerajauksin on lisäksi havainnollistettu paikallisia olosuhteita.
Ympäristönsuojelumääräykset olisi hyvä perustella. Perustelut voisi kirjoittaa omaksi dokumentikseen, jossa perustellaan mitä ympäristöhaittaa tai riskiä tietyllä määräyksellä pyritään välttämään ja mihin ympäristönsuojelulain säännökseen määräys perustuu.
Määräyksissä on tarpeetonta toistaa mitä laissa tai asetuksissa on säännelty ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi. Ympäristönsuojelumääräyksissä on myös tarpeen harkita rajanveto ympäristönsuojelulain ja muun lainsäädännön välille siten, että ympäristönsuojelumääräysten lähtökohtana on ympäristönsuojelulain soveltaminen ja pilaantumisen estäminen. Esimerkiksi kulotuksesta (§ 18.1) säännellään pelastuslaissa ja aumauksesta (§ 25.2) VNA:ssa 1250/2014, joten niistä ei ole tarpeen määrätä ympäristönsuojelumääräyksissä.
Määräyksiin voisi sisällyttää omana määräyksenään mahdollisuuden poiketa yksittäistapauksessa ympäristönsuojelumääräyksistä.
Määräyksissä edellytetään useassa pykälässä ilmoitusta ympäristönsuojeluviranomaiselle. Nämä ilmoitukset tarkoittavat valvontaa varten tarpeellisten tietojen antamista viranomaiselle. Näistä ilmoituksista voisi käyttää termiä valvontailmoitus, jotta vältettäisiin sekaannus ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaiseen ilmoitusmenettelyyn.
§ 13.1: Määräystä tulisi tarkentaa siten, että siitä käy yksiselitteisesti ilmi missä tapauksessa ja miten suuria määriä jätteitä tai puhtaita ylijäämämaita voidaan sijoittaa maaperään tai hyödyntää maarakentamisessa ilman viranomaislupia tai hyväksyntöjä.
§ 13.5: Pykälässä on virheellinen viittaus pykäliin 12.3-12.6, joita ole määräyksissä.
5-lukuun meluntorjunta, voisi harkita määräystä ulkotarjoilualueilla esitettävän häiritsevän melun melutasosta ja mahdollista aikarajoista.
Tämän asian osalta pöytäkirja tarkastetaan kokouksessa.
YMPÄRISTÖ- JA RAKENNUSLAUTAKUNTA:
Lautakunta päätti yksimielisesti, että viittaus pykälään 13.1 jätetään pois lausunnosta, muutoin ehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |