RSS-linkki
Kokousasiat:http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Ympäristö- ja rakennuslautakunta
Pöytäkirja 17.10.2018/Pykälä 78
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Eriävä mielipide, Kristiina Sunell |
Ympäristö- ja rakennuslautakunta |
§ 78 |
17.10.2018 |
Hakemus toiminnan aloittamiseksi muutoksenhausta huolimatta / Turun Korjaustelakka Oy
289/11.02.00/2018
Ympäristö- ja rakennuslautakunta 17.10.2018 § 78
Ympäristöpäällikkö Saija Kajala 12.10.2018:
Etelä-Suomen Aluehallintovirasto, asian diaarinumero ESAVI/19974/2018.
Etelä-Suomen Aluehallintovirasto pyytää 7.11.2018 mennessä Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen lausuntoa Turun Korjaustelakka Oy:n ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisesta hakemuksesta aloittaa toiminta muutoksenhausta huolimatta ympäristölupapäätöstä Nro 158/2018/1 noudattaen. Ympäristölupapäätös koskee Turun Korjaustelakka Oy:n toiminnan olennaista muuttamista.
Ympäristölupapäätöksestä on valitettu, mistä johtuen toiminnanharjoittaja hakee erikseen tehdyllä hakemuksella toiminnan aloittamislupaa.
Valituksessa vaaditaan ympäristöluvan kumoamista sellaisena kuin se on myönnetty sekä lupapäätöksen uudelleenarviointia ympäristövaikutusten arvioinnin jälkeen tehtävien päätelmien perusteella.
Ympäristönsuojelulain 199 § kuuluu seuraavasti:
Lupaviranomainen voi perustellusta syystä ja edellyttäen, ettei täytäntöönpano tee muutoksenhakua hyödyttömäksi, luvanhakijan pyynnöstä lupapäätöksessä määrätä, että toiminta voidaan muutoksenhausta huolimatta aloittaa lupapäätöstä noudattaen, jos hakija asettaa hyväksyttävän vakuuden ympäristön saattamiseksi ennalleen lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräyksen muuttamisen varalle. vakuus on asetettava ympäristöluvassa osoitetun valvontaviranomaisen eduksi ennen toiminnan aloittamista. vaatimus vakuuden asettamisesta ei koske valtiota tai sen laitosta eikä kuntaa tai kuntayhtymää. Lupaviranomainen voi tarvittaessa määrätä täytäntöönpanon lupapäätöstä suppeammaksi sekä määrätä täytäntöönpanon ajankohdasta.
Lupaviranomainen voi myöntää oikeuden aloittaa toiminta 1 momentissa säädetyin edellytyksin enintään 14 päivän kuluessa valitusajan päättymisestä erikseen tehdystä hakemuksesta. Hakemuksesta on kuultava valvontaviranomaisia ja lupapäätökseen muutosta hakeneita. Päätös on tämän jälkeen tehtävä viivytyksettä. Päätökseen haetaan muutoista Vaasan hallinto-oikeudelta siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään. Päätös, jolla on myönnetty 1 momentissa tarkoitettu oikeus, on välittömästi toimitettava Vaasan hallinto-oikeudelle sekä muutosta hakeneille.
OHEISMATERIAALI: Turun Korjaustelakka Oy:n 11.10.2018 päivätty hakemus, AVI:n lausuntopyyntö, Valitus ESAVI:n päätöksestä nro 158/2018/1
YMPÄRISTÖPÄÄLLIKKÖ:
Ehdotus annetaan kokouksessa.
KOKOUSKÄSITTELY
Esittelijä antoi seuraavan päätösehdotuksen:
Dnro ESAVI/19974/2018
Lautakunta katsoo, että aloittamisluvan myöntämisen edellytysten täyttymiseksi tulisi varmistaa ensin YVA-viranomaisena toimivan ELY-keskuksen näkemys harkinnanvaraisen YVA-menettelyn soveltamisen tarpeellisuudesta. Mikäli ELY-keskus katsoo toiminnan edellyttävän harkinnanvaraisen YVA-menettelyn harkintaa ja YVA-menettelyn käynnistämistä, lautakunta katsoo, että toimintaa ei voida aloittaa muutoksenhausta huolimatta.
Mikäli YVA-menettelyä ei ELY-keskuksen mukaan tarvita, toiminnan aloittaminen ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi. Alusten purkutoiminta voidaan tarvittaessa lopettaa suhteellisen nopeasti, toiminnassa käytettävät koneet ja rakenteet sekä puretut alusten osat voidaan siirtää pois alueelta ja toimittaa muualle, ja melu- ja pölyhaitat lopettaa välittömästi. Toimivaltainen viranomainen arvioi vakuuden riittävyyden edellä mainittujen toimenpiteiden suorittamisen varalle. Valitusviranomainen voi tarvittaessa kieltää toiminnan aloittamisen valitusasian ratkaisemisen ajaksi.
Purkutoiminta on hakemuksen mukaisessa mittakaavassa uutta Suomessa, mutta toimintaa on Turun Korjaustelakka Oy:n alueella harjoitettu jo aiemmin koetoimintana. Ympäristölupa aluskierrätyksen osalta on voimassa määräaikaisena viisi vuotta, jonka kuluessa saadaan tietoa purkutoiminnan ympäristövaikutuksista. Ympäristöluvassa on arvioitu luvan myöntämisen edellytykset ja annettu tarvittavat lupamääräykset siten, että niitä noudattamalla ei aiheudu ympäristönsuojelulaissa kiellettyä seurausta. Viitaten toiminnanharjoittajan näkemykseen, että hulevesien osalta toiminta jatkuisi samanlaisena kuin ennenkin, lautakunta kuitenkin toteaa, että hulevesille on annettu varsin tiukka, joskin epämääräinen lupamääräys nro 5, jonka mukaan likaantuneiden vesien pääsy hulevesiviemäriin tai pinta- ja pohjavesiin on estettävä. Näin ollen pelkkä hulevesitarkkailu ei jatkossa riittäne, vaan toiminnanharjoittajan tulee aktiivisesti estää haittavaikutukset vesistöön parhaaksi katsomallaan, valvontaviranomaisen hyväksymällä tavalla.
Asian käsittelyn aikana esittelijä muutti ehdotustaan siten, että virke "Purkutoiminta on hakemuksen mukaisessa mittakaavassa uutta Suomessa, mutta toimintaa on Turun Korjaustelakka Oy:n alueella harjoitettu jo aiemmin koetoimintana." muutetaan kuulumaan seuraavasti: Turun Korjaustelakka Oy on harjoittanut alueella toimintaa jo aiemmin koetoimintana.
Asian käsittelyn aikana Kristiina Sunell teki esittelijän ehdotuksesta poikkeavan ehdotuksen, joka kuuluu seuraavasti:
Lautakunta katsoo, että aloittamisluvan myöntämisen edellytykset eivät täyty. Lisäksi lautakunta toteaa koepurkuilmoituksen edellyttämän loppuraportin jääneen pyynnöistä huolimatta toimittamatta ja sen sijasta 10.10.2018 lähetetyn Tekes´in väliraportin sisältävän toisenlaista tietoa kuin mitä hakemuksessa toiminnan aloittamiseksi muutoksenhausta huolimatta on esitetty.
Mikäli YVA-menettelyä ei ELY-keskuksen mukaan tarvita, tekee toiminnan aloittaminen muutoksenhaun osittain hyödyttömäksi. Alusten purkutoimintaa ei voida tarvittaessa lopettaa nopeasti, sillä toimijan oman ilmoituksen mukaan purettavaksi tuotavat alukset voivat aiheuttaa ympäristöriskin.
Purkutoiminta ei ole hakemuksen mukaisessa mittakaavassa uutta Suomessa ja sen seurauksena merialue on erittäin saastunut. Toimintaa on Turun Korjaustelakka Oy:n alueella harjoitettu jo aiemmin koetoimintana. Ympäristölupa aluskierrätyksen osalta on voimassa määräaikaisena viisi vuotta, jonka kuluessa saadaan tietoa purkutoiminnan ympäristövaikutuksista. Tietoa koepurkuilmoituksen mukaisen toiminnan vaikutuksista ei ole käytettävissä loppuraportin puuttuessa. Ympäristöluvassa on arvioitu luvan myöntämisen edellytykset ja annettu tarvittavat lupamääräykset siten, että niitä noudattamalla ei aiheudu ympäristönsuojelulaissa kiellettyä seurausta. Viitaten toiminnanharjoittajan näkemykseen, että hulevesien osalta toiminta jatkuisi samanlaisena kuin ennenkin, lautakunta kuitenkin toteaa, että hulevesille on annettu varsin tiukka, joskin epämääräinen lupamääräys nro 5, jonka mukaan likaantuneiden vesien pääsy hulevesiviemäriin tai pinta- ja pohjavesiin on estettävä. Fantom-alusta purettaessa hulevesitarkkailua ei ole tehty, vaikka koetoimintailmoitus näin edellyttää.
Asian käsittelyn aikana Kristiina Sunell muutti virkkeen "Purkutoiminta on hakemuksen mukaisessa mittakaavassa uutta Suomessa, mutta toimintaa on Turun Korjaustelakka Oy:n alueella harjoitettu jo aiemmin koetoimintana." kuulumaan seuraavasti: "Purkutoiminta ei ole hakemuksen mukaisessa mittakaavassa uutta Suomessa ja sen seurauksena merialue on erittäin saastunut." Toimintaa on Turun Korjaustelakka Oy:n alueella harjoitettu jo aiemmin koetoimintana.
Pekka Sevon kannatti Kristiina Sunellin tekemää muutettua ehdotusta.
Asian käsittelyn aikana tehtiin esittelijän muutetusta ehdotuksesta poikkeava, kannatettu Kristiina Sunellin tekemä muutettu ehdotus. Äänestys toimitettiin kädennostolla. Esittelijän muutettua ehdotusta kannattivat Osmo Salo, Kimmo Mäntysalo, Saija Porramo, Julia Plathin-Kankare, Mika Törne ja Harri Laine. Kristiina Sunellin muutettua ehdotusta kannattivat Ann-Mari Kymäläinen, Pekka Sevon ja Kristiina Sunell.
Puheenjohtaja totesi äänestyksen perusteella lautakunnan päättäneen hyväksyä esittelijän muutetun ehdotuksen äänin 6-3.
YMPÄRISTÖ- JA RAKENNUSLAUTAKUNTA:
Ympäristö- ja rakennuslautakunta päätti antaa Etelä-Suomen aluehallintovirastolle seuraavan lausunnon:
Lautakunta katsoo, että aloittamisluvan myöntämisen edellytysten täyttymiseksi tulisi varmistaa ensin YVA-viranomaisena toimivan ELY-keskuksen näkemys harkinnanvaraisen YVA-menettelyn soveltamisen tarpeellisuudesta. Mikäli ELY-keskus katsoo toiminnan edellyttävän harkinnanvaraisen YVA-menettelyn harkintaa ja YVA-menettelyn käynnistämistä, lautakunta katsoo, että toimintaa ei voida aloittaa muutoksenhausta huolimatta.
Mikäli YVA-menettelyä ei ELY-keskuksen mukaan tarvita, toiminnan aloittaminen ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi. Alusten purkutoiminta voidaan tarvittaessa lopettaa suhteellisen nopeasti, toiminnassa käytettävät koneet ja rakenteet sekä puretut alusten osat voidaan siirtää pois alueelta ja toimittaa muualle, ja melu- ja pölyhaitat lopettaa välittömästi. Toimivaltainen viranomainen arvioi vakuuden riittävyyden edellä mainittujen toimenpiteiden suorittamisen varalle. Valitusviranomainen voi tarvittaessa kieltää toiminnan aloittamisen valitusasian ratkaisemisen ajaksi.
Turun Korjaustelakka Oy on harjoittanut alueella toimintaa jo aiemmin koetoimintana. Ympäristölupa aluskierrätyksen osalta on voimassa määräaikaisena viisi vuotta, jonka kuluessa saadaan tietoa purkutoiminnan ympäristövaikutuksista. Ympäristöluvassa on arvioitu luvan myöntämisen edellytykset ja annettu tarvittavat lupamääräykset siten, että niitä noudattamalla ei aiheudu ympäristönsuojelulaissa kiellettyä seurausta. Viitaten toiminnanharjoittajan näkemykseen, että hulevesien osalta toiminta jatkuisi samanlaisena kuin ennenkin, lautakunta kuitenkin toteaa, että hulevesille on annettu varsin tiukka, joskin epämääräinen lupamääräys nro 5, jonka mukaan likaantuneiden vesien pääsy hulevesiviemäriin tai pinta- ja pohjavesiin on estettävä. Näin ollen pelkkä hulevesitarkkailu ei jatkossa riittäne, vaan toiminnanharjoittajan tulee aktiivisesti estää haittavaikutukset vesistöön parhaaksi katsomallaan, valvontaviranomaisen hyväksymällä tavalla.
Kristiina Sunell jätti päätökseen eriävän mielipiteen, joka liitetään pöytäkirjaan.
LIITE A4, YMPRA 17.10.2018
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |