RSS-linkki
Kokousasiat:http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 05.02.2018/Pykälä 39
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Kaupunginhallitus |
§ 39 |
05.02.2018 |
Naantalin kaupungin valmiussuunnitelman yleisen osan päivitys
98/09.00.02/2018
Kaupunginhallitus 05.02.2018 § 39
Tekninen johtajaa Kimmo Suonpää:
Kaupunginhallitus on hyväksynyt kaupungin valmiussuunnitelman yleisen osan edellisen päivitetyn version 2.3.2015 § 86. Nyt yleiseen osaan on tehty tarvittavat päivitykset.
Naantalin valmiussuunnitelman yleinen osa
Kunnan toimintavarmuus kriisitilanteissa varmistetaan hyvällä valmiussuunnittelulla. Valmiussuunnittelussa mietitään etukäteen, millä tavoin yhteiskunnan elintärkeät palvelut turvataan kaikissa olosuhteissa. Yhteiskunnan varautumisen painopiste on viime vuosina selvästi siirtynyt poikkeusoloista normaaliolojen häiriö- ja erityistilanteisiin.
Kunnan valmiussuunnittelu muodostuu valmiussuunnitelman yleisestä osasta, kunnan toimialojen valmiussuunnitelmista sekä virastojen ja laitosten turvallisuus- ja pelastussuunnitelmista.
Yhteiskunnan turvallisuusstrategiassa keskeisimmät uhkamallit (poliittisen, taloudellisen ja sotilaallisen painostuksen ja sotilaallisen voiman käytön lisäksi) ovat:
-
Sähköisen infrastruktuurin häiriintyminen
-
Väestön terveyden ja toimeentuloturvan vakava häiriintyminen
-
Taloudellisen toimintakyvyn vakava häiriintyminen
-
Suuronnettomuudet ja luonnon aiheuttamat onnettomuudet
-
Ympäristöuhkat
-
Terrorismi sekä järjestäytynyt ja muu vakava rikollisuus
-
Väestöliikkeisiin liittyvät uhkat
Kaupungin valmiussuunnittelulla pyritään varautumaan näihin uhkakuviin. Suunnittelussa ohjeistetaan, miten erilaisissa tilanteissa toimitaan: johdetaan organisaatioita, muodostetaan toimintaryhmiä, tehdään yhteistyötä muiden viranomaisten ja toimijoiden kanssa, käytetään materiaaliresursseja, kalustoa, tiloja, jne. Kaupungin päivitetyssä valmiussuunnittelussa eri toimialojen ja tahojen suunnittelun lähtökohtana sekä kaupunkikokonaisuuden johtamisen käsikirjana toimii "Naantalin kaupungin valmiussuunnitelman yleinen osa". Sitä täydentävät eri toimialojen päivitettävät (hallintopalvelut, sosiaali- ja terveyspalvelut, sivistyspalvelut, tekniset palvelut) valmiussuunnitelmat sekä eri laitoksille (kuten koulut, päiväkodit, vanhainkodit) jo laaditut turvallisuus- ja pelastussuunnitelmat. Tätä kaupungin valmiussuunnittelun kokonaisuutta täydentävät eri yhteistyötahojen valmiussuunnitelmat sekä "arkielämän" turvallisuutta ylläpitämään laadittu Naantalin kaupungin turvallisuussuunnitelma.
Kuntien kriisijohtamisorganisaation rungon muodostavat normaalit toimielimet ja viranhaltijat. Tämän lisäksi kriisijohtamisen tueksi voidaan kunnassa erityisesti vakavissa ja pitkäkestoisissa tilanteissa organisoida johtamistila ja tilannekeskus tilanteen seurantaa, tilannetietojen välittämistä ja tilannekuvan muodostamista varten sekä tehostaa viestinnän järjestelyjä. Suojautumista edellyttävien vakavimpien poikkeusolojen aikaista johtamistoimintaa varten on erillinen suojatilaan sijoitettu ja varusteltu johtokeskus.
Suunnitelmassa on lähdetty siitä, että johtamista tukevat järjestelyt ja toimintamallit olisivat perusrakenteiltaan mahdollisimman samankaltaisia niin pienemmissä normaaliolojen erityis- ja häiriötilanteissa kuin poikkeusoloissakin. Toimintamallit ja johtamisen tukena käytettävät tiedonvälitys- ja hallintajärjestelmät on suunniteltu ja suunnitellaan niin, että ne ovat otettavissa käyttöön suhteellisen helposti myös äkillisissä tilanteissa, ja että ne olisivat riittävän toimintavarmoja ja mitoitukseltaan riittäviä myös pitkäkestoisemmissa vakavissa häiriö- ja poikkeusolojen tilanteissa.
Valmiusasiakirjojen julkisuus
Yhtenäisen käytännön puuttuessa Lounais-Suomen aluehallintovirasto suosittaa kuntia arvioimaan, aiheutuuko valmiussuunnitelman julkisuudesta julkisuuslain 24 § 8 kohdassa mainittua vahinkoa, haittaa tai vaara turvallisuudelle, väestönsuojelulle, poikkeusoloihin varautumiselle tai onnettomuuden selvittämiselle. Tämän perusteella kuntien on päätettävä valmiussuunnitelman tai sen osien julkisuudesta. Koska Naantalin valmiussuunnitelman yleisen osan liitteet ovat luonteeltaan operatiivisia sisältäen henkilöluetteloita, yleisen osan muodostuessa periaatteellisemmasta aineistosta (jota on luettavissa julkisista valtionhallinnon asiakirjoista), ei salassa pidettävä velvoite täyty. Toisaalta on myös eduksi, jos kaupungin varautumisen periaatteista ollaan yleisemminkin tietoisia.
Kuitenkin valmiussuunnitelman yleisen osan liitteet sekä toimialakohtaiset suunnitelmat kokonaisuutenaan luokitellaan salaisiksi, eivätkä ne näin ollen ole yleisesti nähtävillä.
Kaupungin valmiussuunnitelman yleisen osan sekä toimialakohtaiset suunnitelmat vahvistaa kaupunginhallitus.
Naantalin kaupungin valmiussuunnitelman yleisen osan päivitetty versio oheistetaan.
LIITE AA1, KH 5.2.2018
KAUPUNGINJOHTAJA:
Kaupunginhallitus päättää hyväksyä Naantalin kaupungin valmiussuunnitelman yleisen osan päivitetyn version ja samalla velvoittaa kaikki toimialat päivittämään omat valmiussuunnitelmat tämän yleisen osan lähtökohdista sellaisiksi toimenpiteiksi, joilla hallinnonalan vastuulla oleva toiminta pyritään pitämään yllä ja sopeuttamaan mahdolliseen kriisitilanteeseen.
KAUPUNGINHALLITUS:
Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |