Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Ympäristö- ja rakennuslautakunta
Pöytäkirja 15.05.2018/Pykälä 42

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Ympäristö- ja rakennuslautakunta

§ 42

15.05.2018

 

Lausunto koskien Turun Korjaustelakka Oy:n ympäristölupahakemusta telakan toiminnan muuttamiseksi

 

Ympäristö- ja rakennuslautakunta 15.05.2018 § 42

 

Ympäristöpäällikkö Saija Kajala 8.5.2018:

 

Dnro ESAVI/1533/2018

 

Etelä-Suomen aluehallintovirasto pyytää Naantalin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen lausuntoa Turun Korjaustelakka Oy:n telakan toiminnan muuttamista koskevasta ympäristölupahakemuksesta. Lausunto tulee toimittaa aluehallintovirastoon 17.5.2018 mennessä. Lausunnon antamiselle ei myönnetty lisäaikaa.

 

Hakemuksen mukainen toiminta

 

Turun Korjaustelakka Oy hakee ympäristölupaa Naantalin kaupungissa Luonnonmaalla osoitteessa Navirentie sijaitsevan telakkatoiminnan olennaiseen muuttamiseen siten, että telakalla harjoitetaan jatkossa myös laivanpurkutyötä. Ympäristöluvan muuttaminen mahdollistaa hyväksynnän eurooppalaisten aluskierrätyslaitosten luetteloon. Laajennettu toiminta on tarkoitus aloittaa heti luvan saamisen jälkeen. Turun Korjaustelakan nykyiselle toiminnalle on Lounais-Suomen ympäristökeskuksen myöntämä ympäristölupa 9.9.2009 LOS-2005-Y-25-111. Laivojen purkua koskeva koetoimintailmoituksesta on Etelä-Suomen aluehallintovirasto antanut päätöksen 6.10.2017, Dnro ESAVI/8419/2017.

 

Turun Korjaustelakka Oy harjoittaa laivojen korjaus-, huolto-, muutos-, uudisrakennus- ja purkaustoimintaa sekä valmistaa teräsrakenteita, suorittaa niiden kokoonpanoja sekä tekee alihankintatyötä varustamoille ja muille toimittajille. Lisäksi laivojen korjaus- ja huoltotöitä tehdään laivojen ollessa satamissa, ankkurissa tai merimatkan aikana. Työt tehdään käyttämällä omaa henkilöstöä ja hyväksyttyjä alihankkijoita. Projektikohtaisesti aluksen oma henkilökunta ja varustamon omat alihankkijat saattavat tehdä osan töistä. Telakalla on varastossa tavanomaista toiminnassa tarvittavaa materiaalia, laitteita, kalustoa ja työvälineitä sekä satunnaisesti korjattavaan alukseen asennettavia materiaaleja, laitteita ja kalustoa.

 

Laivankorjaustoimintaan sisältyy jo itsessään alusten purkamista ennen korjaustöiden aloittamista. Nykyiseen toimintaan verrattuna uutta on aluksen purkaminen leikkureiden avulla, purettavien kappaleiden pilkkominen sekä purettavien kappaleiden kuljetukset välivarastoon ja satamalaiturille odottamaan kuljetusta.

 

Alusten purkaminen tapahtuu varustelulaiturilla ja telakka-altaassa. Varustelulaiturilla suoritetaan vain kevyempiä purkaustöitä kuten kansirakenteiden ja sisutuksen purkamista, tankkien tyhjennyksiä ja pesuja. Varsinaiset purkutyöt suoritetaan telakka-altaassa.

 

Telakalla työskennellään tarvittaessa ympäri vuorokauden mukaan lukien viikonloput ja juhlapyhät kulloisenkin tarpeen mukaisesti.

 

Tiedot olennaisista päästöistä ja jätteistä

 

Melun laskennallisen mallinnuksen sekä melumittausten perusteella laivan purkutyöstä aiheutuva melutaso ei ylitä melulle herkillä kohteilla melutason raja-arvoja. Koska purkutoiminnan aiheuttama päiväajan keskiäänitaso on hyvin pieni, ei se oleellisesti nosta kokonaismelun keskiäänitasoa sellaisilla alueilla, joilla muuta melua jo on jonkin verran (yli 45 dB). Purkutoiminnan melu ei tehdyn melumallinnuksen mukaan aiheuta millään alueella melutason raja- tai ohjearvojen ylittymistä yhteismelutarkastelussa.

 

Kiinteistö on liittynyt kunnalliseen vesijohtoon ja viemäriin. Koneverstaalla olevalla pesupaikalla muodostuvat jätevedet johdetaan öljynerotuskaivon kautta kaupungin viemäriverkostoon. Hulevedet johdetaan mereen varustelulaiturin päädystä sekä telakan kaakkoisosassa sijaitsevan ojan kautta. Puhalluskuonajätteen välivaraston hulevedet johdetaan hiekanerotuskaivon kautta mereen.

 

Telakan normaalitoiminnasta ei hakemuksen mukaan aiheudu merkittäviä päästöjä ilmaan. Keskeisimmät toiminnasta aiheutuvat päästöt ilmaan ovat haihtuvien orgaanisten yhdisteiden (VOC-yhdisteet) päästöt.

 

Telakan normaalitoiminnasta ei hakemuksen mukaan aiheudu päästöjä maaperään.

 

Purettavista laivoista syntyy pääasiassa kierrätyskelpoista metallia. Purkualusten toimintakelpoiset laitteet ja koneet pyritään myymään edelleen.

 

Julkiset asiakirjat ovat luettavissa osoitteessa www.avi.fi/lupatietopalvelu.

 

Esityslistan oheismateriaalina oli lupahakemuksen liite 10, josta ilmenee korjaustelakan tarkemmat prosessikohtaiset kuvaukset. Samoin telakan käyttö- ja päästötarkkailusuunnitelmassa, joka on esityslistan oheismateriaalina, on kerrottu eri työvaiheista. Asemapiirros rakenteista ja alueista on oheismateriaalina.

 

YMPÄRISTÖPÄÄLLIKKÖ:

 

Ympäristö- ja rakennuslautakunta päättää antaa seuraavan lausunnon asiasta:

 

Kuulutettavina olevista hakemusasiakirjoista puuttuu joitakin mainittuja liitteitä, mutta myös olennaisia asiakirjoja, kuten koetoiminnan loppuraportti laivojen purusta ja aluskierrätyslaitoksen suunnitelma.

 

Lähimmät häiriintyvät kohteet

 

Telakasta noin 600 metriä lounaaseen ja länteen ja noin 700 metriä luoteeseen on vakituisia asuntoja, noin 700 m länteen loma-asunto, noin 900 m länsiluoteeseen päiväkoti ja lahden toisella puolella noin kilometrin päässä sijaitsevat Humaliston uudet kerrostalot. Arvokkaita luontokohteita on noin 1 km:n etäisyydellä kaakossa sijaitsevat Tamminiemen luonnonsuojelualue (YSA200631) ja Tamminiemen jalopuumetsikkö (LTA205518), 700 metrin etäisyydellä lounaassa sijaitseva Kuivalahden tammimetsikkö (LTA203423) ja noin 250 metrin päässä etelään päin sijaitseva asemakaavaan rajattu valtakunnallisestikin merkittävä lepakoiden lisääntymis-, levähdys- ja ruokailualue.

 

Melu

 

Toiminnanharjoittaja on selvittänyt toiminnan vaikutuksia lähialueiden ja lähimpien häiriintyvien kohteiden melutasoihin. Mallinnuksen ja mittausten perusteella uusi toiminta ei nostaisi oleellisesti melutasoja eikä aiheuttane myöskään melutason ohjearvojen ylityksiä yhteismelutarkasteluna. Laivojen purkutoimintaa koskevan meluselvityksen mukaan suurimpia melua aiheuttavia toimintoja ovat metalliromun kippaus varastokasaan ja hiekkapuhallus ja kuivausimuri. Meluselvityksen mukaan laiturilla purkaminen vastaa suurempien alusten, joiden rakenteet ylettyvät telakka-altaan reunojen yläpuolelle, purkamista. Hakemuksesta tai sen liitteistä ei käy ilmi, miten korkeita laivoja tullaan jatkossa purkamaan ja miten syvä telakka-allas on. Melua tulee seurata mittauksin ja melun selvittämistä tulee edellyttää ainakin kertaluonteisesti eri kokoluokkaa olevien isompien laivojen purkutoiminnan osalta, sillä melun leviäminen voi olla laivatyypistä ja sen koosta ja korkeudesta riippuvainen.

 

Vaikka varsinaiset melutason ohjearvot eivät ylittyisikään, ääniympäristön melukuorman lisääntyminen nykyiseltään voidaan kokea tästä huolimatta erityisen kuormittavaksi yhdessä lähialueen muiden melulähteiden kanssa. Ääniympäristön kohtalaisen laadun turvaamiseksi (Ympäristönsuojelulaki 142 §) ja asuinympäristön viihtyisyyden huomioon ottamiseksi on lupapäätöksessä annettava tarpeelliset määräykset erityisen häiritsevää melua aiheuttavan toiminnan toiminta-aikojen rajoittamisesta etenkin ilta-aikaan ja viikonloppuisin sekä pyhäpäivinä ja niiden aattoina.

 

Melutilanne tulisi mallintaa myöhemmin uudelleen, kun Kukolan lähimmät teollisuusalueet on toteutettu ja mittavat kallioalueet pois sieltä louhittu, vaikkakin kaavan mukaan alueelle jää melun leviämisen estäviä kallioseinämiä.

 

Vesistöön kohdistuvat päästöt

 

Toiminnanharjoittaja on arvioinut vesistöön kohdistuvista vahingoista merkittävimmiksi häiriötilanteiksi hiekkapuhalluspölyn mereen leviämisen. Haverilaivojen korjauksissa on myös riski öljypäästöille. Hulevesissä on todettu tarkkailussa monia haitta-aineita. Haitta-aineiden päästöjä mereen tulee pyrkiä vähentämään ottamalla käyttöön uusia mahdollisia tekniikoita. Hulevesien johtaminen hallitsemattomasti mantereelta suoraan mereen tulee estää. Hulevesien laatua tulee tarkkailla jatkossakin.

 

Öljyisten vesien välivarastointia suunnitellaan aloitettavaksi telakan Naantalin Satama Oy:ltä telakan pohjoispuolelta vuokraamalla alueella sijaitsevissa säiliöissä. Etäisyyttä rantaan on lähimmillään noin 50 metriä. Säiliöalueen ja säiliöiden laatu ja kunto ei käy ilmi hakemuksesta. Varastointialue tulee olla tiivispohjainen ja säiliöt kaksivaippasäiliöitä tai katettuja ja siten allastettuja, että niihin mahtuu vähintään öljysäiliön tilavuutta vastaava nestemäärä.

 

Telakka-altaan pohja tulee puhdistaa huolellisesti mahdollisista haitta-aineista ennen kuin altaaseen lasketaan jälleen vettä ja allas päästetään meriveden kanssa yhteyksiin. Pesuaineita sisältäviä pesuvesiä ei tule johtaa käsittelemättä suoraan mereen.

 

Riskien hallinta

 

Toiminnanharjoittaja on esittänyt arvionsa toimintaansa liittyvistä riskeistä niin ympäristön kuin työturvallisuudenkin kannalta. Henkilökunnan kouluttaminen ja alueella liikkuvien ulkopuolisten henkilöiden opastaminen on tärkeää onnettomuuksien ennalta ehkäisemiseksi eri tilanteissa. Pienten ja isompien onnettomuuksien kirjaaminen ylös ja riittävät korjaavat toimenpiteet onnettomuuden toistumisen ehkäisemiseksi on olennaista toiminnan eteenpäin kehittämiseksi.

 

Toimet päästöjen vähentämiseksi

 

Telakkatoiminnassa on hankalasti hallittavia hajapäästöjä toimintojen, kuten suihkupuhalluksen tapahtuessa ulkotiloissa. Toiminnan päästöjen vähentämistoimia tulee suunnitella ja toteuttaa systemaattisesti ja laatia päästöjen vähentämisohjelma eri päästöille (melu, pöly, hulevesien haitta-aineet). Päästöjä tulee tarkkailla säännöllisesti toimenpiteiden tehoavuuden arvioimiseksi. Kokonaiskuvan hahmottaminen hulevesipäästöjen ja jätteiden määrän kehittymisen osalta lupahakemuksen aineiston perusteella on haastavaa ilman pitkän aikavälin tiedot keräävää graafista esitystä.

 

Toiminnanharjoittajan tulee jatkossakin osallistua ympäristön tilan yhteisselvityksiin.

 

Tämän asian osalta pöytäkirja tarkastetaan kokouksessa.

 

KOKOUSKÄSITTELY:

 

Käydyn keskustelun perusteella esittelijä täydensi päätösesitystään seuraavalla:

 

Alue, jolla laivoja hiekkapuhalletaan, tulee olla hiekkapuhalluksen aikana huputettu ja poistoilmasuodattimin varusteltu. Mitään hulevesiä ei tule johtaa puhdistamatta mereen.

 

YMPÄRISTÖ- JA RAKENNUSLAUTAKUNTA:

 

Ympäristöpäällikön täydennetty päätösehdotus hyväksyttiin.

 

Tämän asian osalta pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa