Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 18.12.2017/Pykälä 455

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


Saaristolautakunta

§ 24

26.09.2017

Kaupunginhallitus

§ 455

18.12.2017

 

Lausunto Varsinais-Suomen ELY-keskukselle Palvan lossin palvelutason parantamiseksi

 

750/08.02.00/2017

 

Saaristolautakunta 26.09.2017 § 24

 

Viestintä- ja kehittämispäällikkö Tiina Rinne-Kylänpää:

 

Palvan lossin sopimus on tehty ajalle 2015-2019, joten sen kilpailutusta aletaan valmistella Varsinais-Suomen ELY-keskuksessa ensi vuonna. Ennen kilpailutusta määritellään myös lossin palvelutaso.

 

Saaristolautakunta on esittänyt vuosina 2010 ja 2012 lossin kapasiteetin nostamista 44 tonnista 60 tonniin.

 

Velkuan ensimmäiset lossit saatiin Palvaan ja Velkuanmaalle vuonna 1990, jonka jälkeen alueen olosuhteet ja sitä kautta liikennemäärät ovat muuttuneet merkittävästi. Vakituisen asumisen määrä on lisääntynyt sekä Palvassa että Velkuanmaalla. Saariin on tullut lossien tulon jälkeen kaksi asemakaava-aluetta. Alueella on myös -ja metsätaloutta.

 

Yksityis- ja mökkiteitä on alueella yhteensä noin 40 kilometriä. Palvassa ja Velkuanmaalla on runsaasti vapaa-ajan asuntoja, joiden rakentaminen ja kunnostus ovat lisääntyneet ja niiden käyttö muuttunut entistä enemmän ympärivuotiseksi. Liikennemäärät, erityisesti raskaskuljetukset, ovat lisääntyneet. Raskaskuljetusten kalusto on muuttunut suuremmaksi. Lossin kantavuus on muodostunut ajoittain ongelmalliseksi, esim. täysperävaunullisten sorakuormien ja tukkirekkojen pitää jättää perävaunu odottamaan Teersaloon ja hakea se sitten vasta, kun kuorma on purettu saareen. Suuremman kantavuuden lossilla kuormat saataisiin vietyä kerralla, joka alentaisi asukkaiden ja yrittäjien rahtimaksuja huomattavasti.

 

Palvan lossin läheisyydessä liikennöi yhteysalus, joka jäätalvina rikkoo avoinna olevan lossiväylän ja yhteysalusväylän välisen jääkannaksen. Nykyisellä lossilla on vaikeuksia liikkua, mikäli väylällä on jäälohkareita. Mikäli Palvaan saataisiin koneteholtaan parempi lossi, ei tätä ongelmaa olisi.

 

Kesän aikaista lossiliikennettä ruuhkauttavat vapaa-ajan asukkaiden lisäksi linja-autolla liikkuvat matkailijaryhmät, joita kulkee alueella entistä enemmän. Liikennettä lisää mm. Velkuanmaalla sijaitseva matkailukeskus. Palvan saaressa sijaitsee Velkuan kirkko, jossa järjestetään erilaisia tapahtumia. Velkuan koulu toimii kylän suurimpana kokoontumispaikkana, jossa järjestetään tilaisuuksia.

 

VIESTINTÄ- JA KEHITTÄMISPÄÄLLIKKÖ:

 

Saaristolautakunta esittää Varsinais-Suomen ELY-keskukselle, että Palvan lossin palvelutason määrittelyä tarkistetaan siten, että Palvaan saadaan kantavuudeltaan suurempi lossi. Perusteena on alueen lisääntynyt liikenne, nykyisen kaluston korkea ikä sekä reitin jääolosuhteiden asettamat vaatimukset lossin koneteholle.

 

KOKOUSKÄSITTELY:

 

Merkittiin, että kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markku Tuuna poistui kokouksesta ennen tämän asian käsittelyä.

 

SAARISTOLAUTAKUNTA:

 

Viestintä- ja kehittämispäällikön ehdotus hyväksyttiin.

Kaupunginhallitus 18.12.2017 § 455

 

Viestintä-ja kehittämispäällikkö Tiina Rinne-Kylänpää

 

Varsinais-Suomen ELY-keskus kilpailuttaa Palvan lauttapaikan sopimuksen kevään 2018 kuluessa.

 

ELY-keskus on kaupungille 16.10.2017 antamassa kirjeessään todennut, että kilpailutuksessa tulee huomioida, etteivät nykyiset rantarakenteet ole soveltuvia isommalle, kantavuudeltaan 76 tonnin lossille. Rantarakenteiden uusiminen yhdistettynä suuremman lautan investointikustannuksiin nostaa lossiliikenteen kustannuksia merkittävästi niiden nykyisestä tasosta. Kilpailutuksen valmistelussa huomioidaan saaristolautakunnan esitys 26.9.2017. ELY-keskuksen kirje on liitteenä.

 

LIITE A2, KH 18.12.2017

 

Saaristolautakunta on kuitenkin esittänyt lossin kapasiteetin nostamista 44 tonnista 60 tonniin, jolloin lossi soveltuu nykyisiin rantarakenteisiin eikä lisäkustannuksia tule tältä osin.

 

Kilpailutettaessa olisi kuitenkin hyvä pyytää tarjoukset 44 ja 60 tonnin lossista, jolloin voidaan vertailla kahden erikokoisen lautan kustannuksia. Suuremmalla lossilla voidaan etenkin ruuhka-aikana vähentää edestakaista ajoa, joka säästää polttoainekustannusta. Henkilöstökuluihin ei muutos vaikuta.

 

KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Kaupunginhallitus pitää tärkeänä Palvan lossin palvelutason parantamista ja esittää, että kilpailutuksessa huomioidaan myös kantavuudeltaan 60 tonnin lossin vaihtoehto.

 

KAUPUNGINHALLITUS:

 

Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa