Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantali

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 20.11.2017/Pykälä 424

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


Kaupunginhallitus

§ 424

20.11.2017

 

Lausunto jätetaksan 2018 perusteista

 

912/00.03.02/2017

 

Kaupunginhallitus 20.11.2017 § 424

 

Kaupunginlakimies Turo Järvinen:

 

Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta pyytää Naantalin kaupungilta lausuntoa jätetaksan 2018 perusteista. Määräaika lausunnon antamiselle on 24.11.2017.

 

Lausuntopyyntö oheistetaan.

 

LIITE B3, KH 20.11.2017

 

Kaupunginhallitus on viimeksi 12.9.2016 § 284 lausunut jätetaksan perusteiden yhtenäistämisestä seuraavasti:

 

"Naantalin kaupunki pitää tärkeänä, että jätehuoltotaksat yhtenäistetään perusmaksun osalta. Perusmaksun käyttöönottamiselle myös entisen Turun seudun jätehuoltolautakunnan alueella ei ole estettä. Perusmaksun käyttöönottamisen edellytyksenä on, että se pääosin ja läpinäkyvästi kohdennetaan jäteneuvontaan ja valistukseen sekä alueellisten kierrätyspisteiden ylläpitoon, jolloin se välillisesti kannustaa jätteiden lajitteluun ja jätteiden määrän vähentämiseen. Perusmaksun tulee olla kohtuullinen ja sen suuruudesta tulee päättää jätehuoltolautakunnassa."

 

Lausuntopyynnön mukaan olennaisimmat muutokset vuoden 2017 taksaan verrattuna koskisivat lietteiden käsittelymaksua sekä omakoti- ja pientalojen perusmaksua.

 

Lietteiden käsittelymaksu

 

Nykyisin lietteiden käsittelyn järjestävät käytännössä kuntien jätevedenpuhdistamot ja lietteistä peritään käsittelymaksuja kunkin vastaanottopaikan omien hinnastojen tai taksojen mukaisesti. Vastaanottopaikkojen perimissä vastaanottohinnoissa on ollut suuriakin eroja.

 

Koko toimialueen yhtenäisestä taksasta päätettäessä on ratkaistava se, peritäänkö käsittelymaksut nykyiseen tapaan vastaanottopaikkojen hintojen perusteella vai yhtenäistetäänkö maksut siten, että ne ovat koko toimialueella samat vastaanotto- ja käsittelypaikasta riippumatta. Muiden kunnan vastuulle kuuluvien kiinteistöittäisessä kuljetuksessa kuljetettujen jätteiden (polttokelpoinen jäte ja biojäte) käsittelymaksut ovat koko toimialueella samat keräys- ja käsittelypaikasta riippumatta.

 

Omakoti- ja pientalojen perusmaksu

 

Nykyisen taksan mukaisesti jätehuollon perusmaksu ei koske tyhjillään oleviksi merkittyjä omakoti- tai pientaloasumiseen käytettävissä olevia asuinrakennuksia. Valmistelun lähtökohtana on ollut se, että jatkossa perusmaksu koskisi myös näitä asuntoja.

 

Kunnan on järjestettävä ja pidettävä yllä perusmaksutuloilla järjestettävät jätehuoltopalvelut siten, että ne ovat asumiseen käytettävissä olevan kiinteistön haltijan käytössä kaikissa olosuhteissa ja esimerkiksi välittömästi kun asuinkiinteistö otetaan mahdollisesti uudelleen käyttöön. Perusmaksutuloilla katettavien jätehuoltopalveluiden järjestämisestä ja ylläpidosta aiheutuu näin ollen todellisia kustannuksia asuntojen käyttötilanteesta riippumatta.

 

Tyhjillään oleviksi merkittyjä omakoti- ja pientaloja käytetään melko usein myös vapaa-ajanasuntoina, ilman että rakennuksen käyttötarkoitusta muutetaan.

 

KAUPUNGINJOHTAJA:

 

Kaupunginhallitus antaa jätetaksan 2018 perusteista lausunnon:

 

Naantalin kaupunki pitää perusteltuna ja tarkoituksenmukaisena, että jätehuollon perusmaksu koskisi myös tyhjillään oleviksi merkittyjä omakoti- ja pientaloasumiseen käytettävissä olevia asuinrakennuksia.

 

Naantalin kaupungin näkemyksen mukaan lietteiden käsittelymaksun yhtenäistämisestä lausuminen edellyttää arviota taksan tasosta yhtenäistämisen jälkeen. Naantalin kaupunki pitää tärkeänä, että lietteiden käsittelymaksut eivät yhtenäistämisen vuoksi Turun seudulla oleellisesti nouse. Lausuntopyyntömateriaalissa ei ollut laskelmia yhtenäistämisen vaikutuksesta nykyisiin hintoihin verrattuna.

 

KAUPUNGINHALLITUS:

 

Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa