RSS-linkki
Kokousasiat:http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/poytakirjat/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 06.11.2017/Pykälä 397
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Tulospalkkioesitys |
Kaupunginhallitus |
§ 397 |
06.11.2017 |
Ateria-, siivous- ja kiinteistönhoidon tulospalkkio vuosille 2017-2019
944/01.03.00/2017
Kaupunginhallitus 06.11.2017 § 397
Teknisten palvelujen toimialajohtaja Kimmo Suonpää
Henkilöstöpäällikkö Laura Saurama
Kunnallinen virka- ja työehtosopimus ja kunnallinen teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimus mahdollistaa tulospalkkion maksamisen (KVTES II luku 13§, TS II luku 15§).
Tulospalkkiolla tarkoitetaan erillispalkkiota, joka maksetaan erillään varsinaisesta kuukausipalkasta. Tulospalkkion tulisi sopimusten mukaan perustua palvelujen tuloksellisuuden parantamiseksi asetettujen tavoitteiden todettuun saavuttamiseen tai ylittämiseen.
Edelleen kyseisten sopimusten soveltamisohjeessa todetaan, että tulospalkkion perusteeksi valitaan asianomaisessa tulosyksikössä yleensä kaksi tai useampia tavoitteita, jotka kuvaavat toiminnan onnistumista mahdollisimman monipuolisesti. Näiden palkkion perusteeksi valittujen tavoitteiden saavuttamista tai ylittämisestä riippuu tulospalkkion maksaminen ja määrä siten kuin siitä on ennalta päätetty.
Yleisesti ottaen koko kaupunkia koskeva tulospalkkiojärjestelmä on haasteellinen rakentaa. Lähtökohtana tulospalkkiolle on usein se, että tilinpäätöksen tulisi olla ylijäämäinen eli talous on yksi asetettu tavoite. Kuntataloudessa joudutaan arvioimaan monia tulo- ja menoeriä ja näin ollen ylijäämäiseen tulokseen voi olla monia syitä toiminnan tehostamisen lisäksi. Tällaisia on mm. epäonnistunut/varovainen verotuloennuste, varovainen henkilöstökulu arvio, ennakoitua suuremmat myyntitulot. Näin ollen tulospalkkio on helpompi ja tehokkaampi toteuttaa tulosalueilla, joissa on selkeä, konkreettisesti mitattava tavoite, joka ei sisällä ennustettavia lukuja.
Ateria-, siivous- ja kiinteistönhoitopalveluissa on käynnissä ns. tehostamishanke, jonka vuosittaiset tavoitteet hallitus on asettanut. Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi on laadittu toimintasuunnitelma ja selkeä mittaristo, jonka toteutumista seuraa hallituksen asettama seurantaryhmä.
Kyseinen tehostamishanke ajoittuu vuosille 2017-2019 ja vastaavalle ajanjaksolle esitetään tulospalkkiota, joka tulee maksuun, jos hallituksen asettamat tavoitteet saavutetaan.
LIITE B1, KH 6.11.2017
Käytännössä palkkio maksetaan vuoden 2017 osalta vuonna 2018, eli palkkio tulee maksuun seurantavuoden jälkeisenä vuonna. Tulospalkkion vuosittaiset kokonaiskustannukset jakautuvat kolmelle tulosalueelle, joten välttämättä sitä ei tarvitse huomioida vuoden 2018 talousarviossa. Palkkion saannin edellytykseksi ei aseteta koko kaupungin osalta ylijäämäistä tilinpäätöstä, koska kyse on selkeästi näille tulosalueille asetetut tavoitteet. Edelleen esityksen lähtökohta on, että tulospalkkio tulee vähentämään asetettuja säästötavoitteita eli se ei sisälly seurattaviin ulkoisiin kuluihin.
Käynnissä oleva kehittämishanke tulee tehostamaan nykyisiä työprosesseja ja siten pitkällä aikavälillä kaupunki tulee hyötymään huomattavasti hankkeesta. Määräaikainen tulospalkkio alentaa vuosittaisia kustannussäästöjä, mutta pidemmällä aikavälillä tehostamishankkeen kustannusvaikutus on positiivinen.
Tulospalkkiota on käsitelty kaupunginjohtajan johtoryhmässä, hankkeen seurantaryhmässä sekä pääluottamusmieskokouksessa.
Kaupunginjohtajan johtoryhmä käsitteli asiaa 10.10.2017 seuraavasti: "Asia merkittiin tiedoksi. Johtoryhmä omalta osaltaan puoltaa järjestelmän käyttöönotto. Kimmo ja Laura jatkavat tulospalkkausjärjestelmän valmistelua. Tulospalkkausjärjestelmä käsitellään palvelustrategiahankkeen ohjausryhmässä, pääluottamusmiesneuvotteluissa ja kaupunginhallituksessa."
Hankkeen seurantaryhmä käsitteli asiaa 25.10.2017 seuraavasti:
"Kokouksessa todettiin, että pitää onnistua viestinnässä siinä, että tämä on määräaikainen palkkio tukemaan ja kannustamaan uudistamistyössä eikä ole tarkoitettu pysyväksi eduksi. Äitiysloma korvataan äitiys- ja isyysvapaalla. Työryhmä keskusteli periaatteista ja pitää esitystä hyvänä ja esitti toiveena, että asia vietäisiin tiedoksi kaupunginhallitukselle."
Pääsopijajärjestöjä edustavat pääluottamusmiehet lausuivat asiasta 30.1.02017 seuraavaa:
"Järjestöt esittivät kantanaan sen, että palkkio tulisi maksaa aiemmin, jo kun hallitus on käsitellyt tilinpäätöksen, esimerkiksi huhti-toukokuussa. Perusteena on se, että kesäkuussa tulevat maksuun lomarahat, jolloin verotus saattaa syödä palkkion, riippuen henkilön valitsemasta verokortin muodosta.
Työnantajan edustajat totesivat, että järjestöjen kanta välitetään tiedoksi hallitukselle. Virallisesti tilinpäätöksen vahvistaa valtuusto, yleensä toukokuun lopussa tai kesäkuun alussa, joten työantaja ei voi tästä syystä esittää maksatusta toisin. Teknisesti tulee varata aikaa päätöksenteon ja todellisen maksatuksen välille. Muutoin järjestöt näkivät esitetyn määräaikaisen tulospalkkion kannatettavana asiana."
Esitettävä tulospalkkio on hyvä määräaikainen projekti kokeilla tulospalkkiota Naantalissa. Se voinee antaa myös mallia toisille toimialoille ja tulosalueille, miten tavoitteita voidaan mitata. Tavoitepalkkion suuruus on kohtuullisella tasolla suhteessa saavutettaviin hyötyihin ja siten se on myös realistinen toteuttaa.
Hallintosäännön (§ 64) mukaan päätöksen tulospalkkion käyttöönotosta tekee toimialajohtaja (tulospalkkio sisältyy käytettäviin palkkausjärjestelmiin). Koska tulospalkkiolla on vaikutusta asetettuihin vuosittaisiin säästötavoitteisiin, tuodaan tulospalkkio kaupunginhallitukselle tiedoksi ja haetaan hyväksyntä sen periaatteille ja taloudellisille vaikutuksille.
Henkilöstöpäällikkö Laura Saurama ja tekninen johtaja Kimmo Suonpää ovat kokouksessa asiantuntijoina.
KAUPUNGINJOHTAJA:
Kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi esityksen mukaisen määräaikaisen tulospalkkiojärjestelmän käyttöönoton ja hyväksyy, että
- tulospalkkion maksatuksesta aiheutuvia kustannuksia ei lasketa mukaan seurattaviin kustannuksiin
- kun vuoden 2017 säästöjen vaikutuksesta maksettavan tulospalkkion määrä vuonna 2018 selviää, kaupunginhallitus hyväksyy osaltaan mahdollisesti tarvittavan määrärahamuutosesityksen.
KOKOUSKÄSITTELY:
Merkitään, että tekninen johtaja Kimmo Suonpää ja henkilöstöpäällikkö Laura Saurama toimivat asiantuntijoina kokouksessa.
Merkitään, että henkilökunnan edustaja Marja-Terttu Paju oli läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn ajan.
KAUPUNGINHALLITUS:
Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |