Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantalin kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 18.12.2023/Pykälä 363


 

Lausunto Väyläverkon investointiohjelmasta 2025-2032

 

Kaupunginhallitus 18.12.2023 § 363      

1077/10.03.01.00.00/2023    

 

 

 

Valmistelija Tekninen johtaja Reima Ojala ja yhdyskuntatekniikan päällikkö Mika Hirvi

 

Väylävirasto on pyytänyt lausuntoa luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2025-2032. Väylävirasto laatii vuosittain valtion väyläverkon 8-vuotisen investointiohjelman osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman, Liikenne 12 -suunnitelman, toimeenpanoa.

 

Väylävirasto pyytää avoimella lausuntopyynnöllä vuosittain päivitettävästä investointiohjelmasta lausuntoja, joiden kautta tulee esille sidosryhmien tietoa ja näkökulmia investointiohjelmaan liittyen. Väylävirasto pyytää tarkastelemaan investointiohjelman luonnosta esitettyjen kysymysten kautta.

 

Lausunto pyydetään toimittamaan Lausuntopalvelun kautta viimeistään 22.12.2023.

 

Lausuntopyyntö sekä valtion väyläverkon investointiohjelmaluonnos liitteineen on luettavissa: Lausunto - Lausuntopalvelu

 

 

Naantalin kaupunginhallitus on antanut lausuntoja väyläverkon investointiohjelmaluonnoksesta:

- 13.9.2021 vuosille 2022 - 2029

- 25.4.2022 vuosille 2023 - 2030

- 27.2.2023 vuosille 2024 - 2031

Nyt lausuntopyynnön kohteena olevaa valtion väyläverkon investointiohjelmaa on päivitetty kohdistuen vuosiin 2025-2032.

 

Vuosia 2025-2032 koskeva investointiohjelma on Väyläviraston tietoon perustuva ehdotus uusien rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta ja niiden vaikutuksista. Eduskunta päättää investointiohjelman kehittämishankkeiden toteuttamisesta. Väyläverkon investointiohjelma sisältää kehittämishankkeita, isoja peruskorjaushankkeita ja hankekokonaisuuksia sekä pienempiä parantamishankkeita.

 

Investointiohjelma ei sisällä lainkaan Naantalin kaupungin alueelle nimettyjä hankkeita. Naantaliin kaupungin välittömään vaikutuspiiriin sijoittuvia hankkeita on luonnoksessa seuraavia:

 

 

Rataverkko: (ei sisällä hankeyhtiöiden ratayhteyksiä)

 

Turku-Uusikaupunki peruskorjaus, kustannusarvio 140 M€, prioriteetti 2

 

Maantieverkko:

E18 kt40 Turun kehätie Raision keskustassa, kustannusarvio 235 M€, prioriteetti 1

Vt8 Kuloisten liittymän ramppien täydentäminen, Raisio, kustannusarvio 2 M€, perusväylänpidon parantamishanke

 

Vesiväyläverkko:

Ei hankkeita Naantalin välittömässä vaikutuspiirissä

 

 

Väylävirasto pyytää jatkotyön pohjaksi lausuntoja erityisesti seuraavista asioista:

 

 

1. Onko mielestänne investointiohjelmassa kokonaisuutena onnistuttu vastaamaan sille asetettuihin tavoitteisiin ja muuttuneeseen toimintaympäristöön?

 

Investointiohjelman kokonaisuus vastaa pääosin asetettuihin tavoitteisiin.
Naantalin kaupunki pitää erityisen hyvänä, että E18 Turun kehätien Raision kohta sisältyy investointiohjelmaan.
Toimintaympäristön muutosten vuoksi investointiohjelmassa tulisi kuitenkin painottaa TEN-T- ja satamayhteyksiä nykyistä voimakkaammin.

 

 

2. Ovatko investointiohjelman perustelut vaikutusten kautta tasapuoliset ja selkeät?

 

Investointiohjelman perustelut vaikutusten kautta ovat selkeät.

 

 

3. Miten muuttaisitte investointiohjelmaa Liikenne 12 mukaisen liikennemuotokohtaisen talouskehyksen puitteissa ja miten perustelette muutosten paremmat vaikutukset?

 

Investointiohjelman Rataverkko kohtaan tulee sisällyttää Naantali- Raisio radan perusparannus ja raiteen sähköistys sekä Naantalin asemapaikan matkustajalaiturin rakentaminen.  Naantali - Raisio radan ratasuunnitelma on valmistumassa 2024 ja Naantalin asemapaikan ratasuunnitelman laatiminen on käynnistynyt vuonna 2023.

 

Naantalin ja Raision kaupungit ovat neuvotelleet Turkuun päättävän kaukojunaliikenteen jatkamista Raision kautta Naantaliin saakka. Liikenteen aloittaminen edellyttää radan parantamista ja sähköistämistä sekä matkustajalaiturin rakentamista. Naantalin alueella on vireillä lukuisia vihreän siirtymän hankkeita, joiden toteuttamisedellytyksiä Raisio-Naantalin radan perusparannus ja sähköistys lisäisi merkittävästi.

 

Traficomin laatiman alueellisen junaliikenteen jatkoselvityksen mukaan Salo-Turku-Naantali -välin matkustajamääräarvio on 634 000 matkustajaa vuodessa ja se on ylivoimaisesti suurin selvityksessä tutkituista reiteistä.

 

Investointiohjelman maantieverkko tulee sisällyttää E18 Turun kehätie Raisio - Naantali. Hankkeen tiesuunnitelma on valmistunut ja se on parhaillaan lausuntokierroksella. Naantalin satamaan liikennöivien alusten kaistametrit ovat kasvaneet ja kasvavat edelleen vuoden 2024 alussa aloittavan uuden aluksen myötä. Tämä korostaa entisestäkin Naantalin sataman merkitystä kansainvälisen liikenteen solmukohtana. Tieosuuden parantamista tulee kiirehtiä, jotta voidaan turvata ja poistaa kuljetusten häiriöherkkyys, ennakoida matka-ajat sekä parantaa liikenneturvallisuutta.

 

Toimintaympäristö ja turvallisuustilanne Euroopassa on muuttunut voimakkaasti parin viime vuoden aikana. Naantalin Satama toimii huoltovarmuussatamana. Raisio-Naantalin radan perusparannus ja sähköistys sekä E18 Turun kehätien Raisio-Naantali välin kehittäminen parantaa huoltovarmuutta.


Radan ja kehätien parantaminen tukevat Turun kaupunkiseudun kasvuedellytyksiä, parantavat elinkeinoelämän ja teollisuuden kuljetusten sujuvuutta ja poistavat työmatkaliikenteen ruuhkia sekä parantavat nykyistä heikkoa liikenneturvallisuutta.

 

Investointiohjelmassa esitettyihin matkailua palveleviin pyöräteihin tulee sisällyttää pieni rengastie osuudella M189 välillä Merimasku-Rymättylä. Kohteessa on käynnissä tie- ja rakennussuunnitelman laatiminen ELY-keskuksen ja Naantalin kaupungin yhteishankkeena.

 

Pyörätien rakentaminen parantaa liikenneturvallisuutta ja lisää pienen rengastien houkuttelevuutta saaristomatkailukohteena. Naantalin kaupunki on omilla hankkeilla sekä yhteishankkeilla ELY-keskuksen kanssa suunnitelmallisesti parantanut ja pyrkinyt luomaan yhtenäistä pyörätieverkostoa saariston alueelle. Merimasku-Rymättylä osuuden rakentaminen yhdistää nykyisen irrallisen pyörätieosuuden ja luo yhtenäistä pyörätieverkkoa Rymättylään asti.

 

 

4. Miten kehittäisitte investointiohjelman laatimisen prosessia, sen päivittämistä ja seurantaa?

 

Kokonaisuutena ja toistuvana vuosittain laadittava investointiohjelma helpottaa hankkeiden valmistelua sekä hankkeiden etenemisen ja valmistelun seurantaa.

 

Naantalin kaupunki pitää hyvänä, että investointiohjelmasta pyydetään valmisteluvaiheessa lausuntoja. Kuntien lausunnot pitäisi kuitenkin huomioida investointiohjelman viimeistelyssä.

 

 

5. Minkä investointiohjelman ulkopuolisten kohteiden suunnittelua tulisi vaikuttavuuden perusteella edistää lähivuosina investointiohjelman tulevia päivityskierroksia varten?

 

Naantalin osalta keskeisten liikennehankkeiden suunnittelu on valmistunut tai jo käynnissä. Investointiohjelmaan tulee sisällyttää

E18 Turun Kehätie, Raisio-Naantali,

Raisio- Naantalin raiteen sähköistys ja perusparantaminen sekä Naantalin asemapaikka

Matkailureitit: Saariston pieni rengastie: M189 jk+pp-tie, Merimasku - Rymättylä.

 

 

6. Miten muuten haluatte kommentoida investointiohjelmaa?

 

Investointiohjelman suunnitelmallisuus helpottaa talousarvioiden valmistelua ja toivottavasti luo edellytyksiä yli hallituskausien pituisten hankkeiden valmisteluun, toteutukseen ja rahoitukseen.

 

 

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja

 

Päätösehdotus Naantalin kaupunki päättää antaa selostusosan mukaisen lausunnon väyläverkon investointiohjelmaan vuosille 2025-2032.

Tämän asiakohdan osalta pöytäkirja tarkastetaan kokouksessa.

 

Päätös Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.