Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantalin kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 23.10.2023/Pykälä 301



 

Talousarvio vuodelle 2024 ja taloussuunnitelma vuosille 2024-2027

 

Kaupunginhallitus 23.10.2023 § 301      

590/02.02.00/2023    

 

 

 

Valmistelija Talousjohtaja Heli Lähteenmäki

 

Kaupunginjohtajan ehdotus talousarvioksi 2024 ja taloussuunnitelmaksi 2024-2027 on valmistunut. Kaupunginhallitus käsittelee sitä 23.10. sekä 30.10.2023 ja kaupunginvaltuusto 13.11.2023.

 

Liitteet 1-5, KH 23.10.2023

 

Kaupunginhallitus antoi 19.6.2023 toimielimille vuoden 2024 talousarvion laadintaa varten ns. raamiluvut eli toimialoille annetun ohjeellisen toimintakateluvun. Kokonaisraamin toimintakate alitettiin, koska tarkempi laskenta osoitti pienemmän henkilöstökustannusten korotustarpeen vuodelle 2024 kun raamilaskennassa ajateltiin.

 

Vuoden 2024 talousarviossa keskitytään edelleen perustehtävien hyvään hoitoon sekä mittavan investointiohjelman suunnitelmalliseen toteuttamiseen. Uusia pysyviä menoja tulee välttää, ja olemassa olevaa organisoitumista tarkastellaan kriittisesti hyvinvointialueuudistuksen jälkeiseen aikaan sopivaksi.

  

Talous on kehittynyt suotuisammin kun kuluvan vuoden talousarvioita laadittaessa arvioitiin, vaikka palkankorotusten korkea taso ja inflaation myötä nousseet hinnat ovat koetelleet kuntataloutta. Talouden tasapainottamiseksi tarvitaan toimenpiteitä vuodesta 2026 alkaen. Ehdotus sisältää kunnallisveron 0,2 prosenttiyksikön korotuksen vuodelle 2027.

 

Verotulokehitys on ollut hyvää, ja Naantali selvisi hyvinvointialueuudistuksen muutoksesta tyydyttävästi. Uusi normaali taso verotuloissa alkaa vuonna 2024, kun vanhoilla veroprosenteilla perityt verotulot jäävät vuoteen 2023. Valtionosuuksien osalta 2024 on vielä kasvava vuosi, mutta suunnittelukaudella valtionosuuksien trendi on laskeva johtuen sote-uudistuksen järjestelmämuutoksen tasauksen pienenemisestä vuoteen 2027 mennessä. Hyvinvointialueuudistuksen varjo seuraa siten kuntia vielä usean vuoden ajan.

 

Suunnitelmakaudella jatketaan mittavan investointiohjelman toteuttamista. Se tuo haastetta käyttötalouteen poistojen rivakan kasvun muodossa. Myös korkotaso on otettava huomioon, sillä suunnitelmakaudella otetaan lainaa investointien rahoittamiseksi siten, että vuonna 2026 on kokonaislainamäärän huippuvuosi, yhteensä 18,0 miljoonaa euroa. Kuluvan vuoden lähtötaso lainamäärässä lienee lähellä nollaa.

 

Jotta velkaantuminen pysyy hallinnassa, tulee tulorahoituksen eli vuosikatteen olla sillä tasolla että strateginen tavoite, investointien kattaminen 60 %:sti tulorahoituksella kolmen vuoden aikajaksolla, täyttyy. Suunnitelmakaudella tämä toteutuu, mutta varaa suuriin muutoksiin ei ole.

 

Investointitason saaminen kestävälle, noin 10 miljoonan euron tasolle on tavoite, mutta sen saavuttaminen pysyvästi on haastavaa myös suunnitelmakauden jälkeen. 

 

Talousarvioon ja taloussuunnitelmaan kuuluvat myös ehdotukset henkilöstösuunnitelmaksi, täytäntöönpano-ohjeiksi sekä maksupolitiikan ja sijoitustoiminnan perusteiksi.

 

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus aloittaa vuoden 2024 talousarvion ja vuosien 2024-2027 taloussuunnitelman käsittelyn.

 

Kokouskäsittely Merkittiin, että talousjohtaja Heli Lähteenmäki, sivistysjohtaja Kimmo Kuusimäki, tekninen johtaja Reima Ojala ja henkilöstöpäällikkö Irmeli Niittymäki olivat läsnä kokouksessa asiantuntijoina asian käsittelyn ajan.

 

 Merkittiin, että henkilöstön edustaja Juha Ovaska oli läsnä kokouksessa asian käsittelyn ajan.

 

Päätös Kaupunginhallitus käsitteli alustavasti talousarvion 2024 ja taloussuunnitelman 2024- 2027.