Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantalin kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 24.10.2022/Pykälä 289


 

Naantalin kaupungin lausunto Paimion kaupungin liittymisestä Föliin

 

Kaupunginhallitus 24.10.2022 § 289      

274/08.01.00.01/2022    

 

 

 

Valmistelija Yhdyskuntatekniikan päällikkö Mika Hirvi

 

Joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte 21.9.2022:

 

Taustaa

Föli-alueeseen kuuluvat kunnat ovat tehneet seudullisesta joukkoliikenteestä yhteistoimintasopimuksen (1.1.2012 alkaen), jonka mukaan "Auran, Maskun, Mynämäen, Nousiaisten, Paimion, Paraisten, Sauvon ja Tarvasjoen kunnilla on oikeus liittyä sopimuksen mukaiseen yhteistyöhön edellyttäen, että Turun seudun joukkoliikenteen viranomaisen toimivalta-alue säilyy liittymisen jälkeen toiminnallisesti tarkoituksen-mukaisena ja että yhteistyöhön liittyvä kunta hyväksyy yhteistoiminta-sopimuksen ja sen mukaiset kustannusten jakoperusteet".

 

Föli-alueen laajenemista selvitettiin Paimion, Paraisten, Maskun, Nousiaisten ja Mynämäen toiveesta vuonna 2021. Selvityksen tavoitteena oli arvioida karkealla tasolla liittymisen/laajenemisen vaikutuksia; mm. sen hyötyjä asukkaille, yrityksille ja kunnan vetovoimalle, liikenteen ja sen järjestämisen kustannuksia, vaikutuksia maksu- ja informaatio-järjestelmään, valtion tukien muutosta, ja mahdolliseen liittymiseen ja lautakuntatyöhön liittyviä käytännön kysymyksiä. Fölin toimivalta-alueen laajenemista koskeva selvitys on toimitettu kaikille nykyisille Föli-kunnille ja potentiaalisille uusille Föli-kunnille 17.2.2022 sekä uudelleen 7.3.2022 pieniltä osin päivitetty versio. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on merkinnyt selvityksen tiedokseen 3.3.2022 § 28.

 

Laskelmat tehtiin mahdollisten uusien kuntien osalta nykyisen joukkoliikennetarjonnan mukaisena, jotta eri kustannuksia olisi mahdollista vertailla helposti. Kustannusjakomallina käytettiin Fölin nykyistä jakomallia. Seutulinjojen kustannusjakomalli on muutettu vuonna 2019, jotta se ottaa tasataksassa huomioon oikeudenmukaisesti myös matkojen pituuden, ei vain matkamäärää.

 

Maksu- ja informaatiojärjestelmän kustannusjaon periaatteena on, että uudet kunnat maksaisivat jatkossa oman asukaslukunsa mukaisen osuuden maksu- ja informaatiojärjestelmästä kuten nykyisetkin Föli-kunnat. Koska nykyiset Föli-kunnat ovat jo satsanneet merkittävästi maksu- ja informaatiojärjestelmään, maksaisivat uudet kunnat osuuden jo tehdyistä investoinneista - ei kuitenkaan järjestelmän aiemmasta ylläpidosta.

Masku, Nousiainen, Mynämäki ja Parainen eivät hae jäsenyyttä Föliin.

 

Liittymishakemus

Paimion kaupunginvaltuusto on päättänyt 14.9.2022, että se esittää Turun seudun joukkoliikennelautakunnalle, että Paimio liittyy Turun seudun joukkoliikenneviranomaisen toimivalta-alueeseen. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on 21.9.2022 päättänyt pyytää Turun kaupungilta, Kaarinan kaupungilta, Raision kaupungilta, Liedon kaupungilta, Naantalin kaupungilta ja Ruskon kunnalta lausunnon Fölin mahdollisesta toimivalta-alueen laajentamisesta Paimion kaupunkiin.

Lausunnot pyydetään toimittamaan seudulliselle joukkoliikenteelle viimeistään 1.11.2022.

 

Paimion liittymisen vaikutuksista

Paimion kaupunki täyttää Föli-kuntien välisen yhteistyösopimuksen vaatimukset. Paimion mahdollisen liittymisen jälkeen Turun seudun joukkoliikenteen viranomaisen toimivalta-alue säilyy toiminnallisesti tarkoituksenmukaisena ja Paimio hyväksyy yhteistoimintasopimuksen ja sen mukaiset kustannusten jakoperusteet.

 

Paimio osallistuu jatkossa liikennöinnin lisäksi maksu- ja informaatiojärjestelmän investointeihin ja liikenteen järjestämiskustannuksiin (hallinto). Lisäksi Paimio maksaa kertaluonteisen liittymismaksun jo tehdyistä maksu- ja informaatiojärjestelmähankinnoista. Liittymismaksusta saadun tulon käytöstä sovitaan nykyisessä Fölissä erikseen.

 

Paimion liittyminen Föliin ei käytännössä vaikuta Raision, Naantalin, Liedon tai Ruskon joukkoliikenteen kustannuksiin. Laajeneminen on kuitenkin positiivinen asia, koska Raision, Naantalin, Liedon ja Ruskon kuntalaiset saavat laajemman matkustusalueen ja yritysten työvoiman saatavuus helpottuu. Kattavat ja yhtenäiset joukkoliikennepalvelut koko työssäkäyntialueella helpottavat yritysten sijoittumista alueelle, edistävät matkailua ja ovat positiivinen imagotekijä.

 

Turun tulot saattavat nousta Paimion liittymisen myötä hieman, sillä Turku saa paimiolaisten kausikorttimatkustajien matkoista lisää sisäisen liikenteen nousukorvauksia. Mitä enemmän paimiolaiset hyödyntävät Föliä, sitä parempi se on Turulle. Taloudellinen merkitys on kuitenkin pieni, ja etu koskee enemmän sitä, että turkulaiset saavat Fölissä lisää palveluja ja Turussa sijaitsevien yritysten työvoiman saatavuus helpottuu.

Kaarinan nettokustannukset joukkoliikenteestä saattavat kasvaa hieman Paimion liittyessä Föliin. Kasvu perustuu kaarinalaisten matkoihin Paimioon ja voi olla 47.000 euron luokkaa vuodessa. Joukkoliikenteessä kuitenkin tämäkin luku sisältyy virhemarginaaliin, sillä taloudelliseen tilanteeseen vaikuttavat kunakin vuonna niin monet asiat, erityisesti matkustajamäärä. Fölin näkemyksen mukaan Paimion liittymisestä on hyötyä Kaarinalle. Kuntalaiset pääsevät kulkemaan naapurikaupunkiin helposti töihin ja asioille, ja paimiolaiset vastaavasti Kaarinaan. Mitä enemmän Paimio kehittää joukkoliikennettään ja matkustajamäärä siellä kasvaa, sitä enemmän siitä on Kaarinalle hyötyä Paimion ja Turun välisen sijainnin ansiosta. Kaarinalaiset saavat Fölissä lisää palveluja ja Kaarinassa sijaitsevien yritysten työvoiman saatavuus helpottuu.

Seudullinen joukkoliikenne pitää Paimion hyväksymistä Turun seudun joukkoliikenteen viranomaisalueeseen perusteltuna.

 

Yhdyskuntatekniikan päällikkö Mika Hirvi 6.10.2022:

 

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta pyytää lausuntoa Paimion liittymisestä Föliin 1.11.2022 mennessä.

 

Oheismateriaali:

- Lausuntopyyntö

 

Föli-kuntien välisessä yhteistoimintasopimuksessa todetaan toimivalta-alueen laajenemisesta seuraavasti:

"Auran, Paraisten, Maskun, Mynämäen, Nousiaisten, Paimion ja Sauvon kunnilla on oikeus liittyä tämän sopimuksen mukaiseen yhteistyöhön edellyttäen, että Turun seudun joukkoliikenteen viranomaisen toimivalta-alue säilyy liittymisen jälkeen toiminnallisesti tarkoituksenmukaisena ja että yhteistyöhön liittyvä kunta hyväksyy tämän sopimuksen ja sen mukaiset kustannusten jakoperusteet. Kaikkien sopimusosapuolien tulee hyväksyä muutos."

 

Fölin laajentuminen on myönteinen asia matkustajien päästessä kulkemaan samoilla lipuilla entistä laajemmalla alueella. Paimion liittymisellä Föliin ei ole todettu olevan merkittäviä kustannusvaikutuksia Naantalin joukkoliikenteen kustannuksiin.

 

Oheismateriaalina on yhteenveto Fölin laajenemisselvityksestä.

Naantalin kaupunki pitää tärkeänä, että myös jatkossakin koko Föli-alueella on käytössä ns. tasataksa matkalippujen hinnoittelussa.

 

Oheismateriaali:

- Laajentumisselvitys

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja

 

Päätösehdotus Naantalin kaupunki osaltaan hyväksyy Paimion liittymisen Föli-alueeseen.  Naantali pitää tärkeänä, että jatkossakin matkalippujen hinnoittelussa on koko Föli-alueella käytössä ns. tasataksa.

 

Päätös Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.