Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantalin kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Ympäristö- ja rakennuslautakunta
Pöytäkirja 17.05.2022/Pykälä 39


 

Lausuntopyyntö / Toiminta KOY Naantalin Penkan kiinteistöillä 680-403-1-230 ja 680-419-2-11 Raisiossa

 

Ympäristö- ja rakennuslautakunta 17.05.2022 § 39                   

1492/11.01.00.06/2021    

 

 

 

Valmistelija  Ympäristöpäällikkö Saija Kajala 6.5.2022:

 

Raision lupalautakunta pyytää Naantalin ympäristö- ja rakennuslautakunnalta lausuntoa Kiinteistö Oy Naantalin Penkan kiinteistöillä os. Vanha Vantontie 14 tapahtuvasta toiminnasta. Ympäristö- ja rakennuslautakunnan lausuntoa pyydetään 24.5.2022 mennessä.

 

Asian tausta

 

Raision lupalautakunta on käsitellyt kahdessa kokouksessaan Kiinteistö Oy Naantalin Penkan kiinteistöillä os. Vanha Vantontie 14 tapahtuvaa toimintaa. Toimintaa koskien Raision kaupungin ympäristönvalvontaan on 27.8.2021 tullut 109 Naantalin/Raision Vanhan Vantontien läheisyydessä asuvan henkilön allekirjoittama valitus ja 29.10.2021 Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vireillepanokirje. Lausuntopyynnön liitteenä on lupalautakunnan pöytäkirjaotteet 28.9.2021 ja 25.1.2022, asukkaiden valituskirjelmä, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vireillepanokirje sekä ympäristölautakunnan lupapäätös (22.11.2012 § 109) maa-ainesten ja rakennusmateriaalien hetkittäiseen varastointiin.

 

Toiminnanharjoittajaa on kuultu. KOY Naantalin Penkalta ja kiinteistöillä toimivalta Japusa Oy:ltä on 12.11.2021 tullut lupalautakunnan 28.9.2021 pyytämä selvitys. Selvityksen sisältö on referoitu lupalautakunnan pöytäkirjassa (25.1.2022, § 7). Lupalautakunnan 25.1.2022 pyytämä selvitys Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vireillepanokirjeeseen on tullut 22.2.2022. Selvityksen sisältöä on avattu lausuntopyynnössä.

 

Oheismateriaali:

- Lausuntopyyntö

- Ote lupalautakunta 28.9.2021

- Ote lupalautakunta 25.1.2022

- Asukkaiden valituskirjelmä

- Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vireillepanokirje

- Lupapäätös 22.11.2012

 

Esittelijä Ympäristöpäällikkö

 

Päätösehdotus Naantalin ympäristö- ja rakennuslautakunta päättää antaa asiasta seuraavan lausunnon:

KOY Naantalin Penkan kiinteistö rajautuu sen länsipuolella Naantalin kaupungin puolella sijaitsevaan Vanhan Vantontien katualueeseen. Vastapäätä KOY Naantalin Penkan kiinteistöä tien toisella puolella sijaitsee 28.10.1980 vahvistetussa Pohjois-Tammiston asemakaavassa osoitettu erillisten tai kytkettyjen pientalojen korttelialue, AOR.  Kiinteistön luoteisnurkasta noin 50 metriä luoteeseen sijaitsee pienteollisuusrakennusten korttelialue, T-105. Lähimmät asuinrakennukset Naantalin kaupungin puolella sijaitsevat noin 50 metrin etäisyydellä Naantalin Penkan kiinteistön rajasta länteen.

Naantalin ympäristö- ja rakennuslautakunta yhtyy ELY-keskuksen vireillepanokirjeeseen ja siinä todettuun ympäristöluvan tarpeeseen betonijätteen käsittelyä ja varastointia koskien. Betonijätteen välivarastoinnissa tulee ottaa huomioon myös sen kesto, jolloin vastaan voi tulla myös pidempiaikaisen varastoinnin kohdalla sen arvioiminen, onko kyseessä ollut jo kaatopaikkatoiminnasta, joka edellyttäisi nk. kaatopaikka-asetuksen (331/2013) soveltamista ja noudattamista. Jätelain 29 §:n perusteella ja ympäristönsuojelulain nojalla betonijätteen välivarastointi edellyttää ympäristölupaa tai vaihtoehtoisesti tietty jäte-erä voidaan välivarastoida kiinteistöllä ennen sen hyödyntämistä, kun välivarastointipaikka on ilmoitettu nk. MARA-ilmoituksen yhteydessä ja ilmoitus on merkitty ELY-keskuksen toimesta ympäristönsuojelun tietojärjestelmään.

Kiinteistöllä on säilytetty jo ilmeisen kauan ja Maskuntien puolelta tarkasteltuna turvallisuuden kannalta kyseenalaisella tavalla betonijätteitä, joita toiminnanharjoittajan mukaan hyödynnetään muissa kohteissa. Eri kohteista tuotavien ja sopivaan palakokoon käsiteltyjen betonijätteiden välivarastointi edellyttää riittävästi tilaa, jotta betonijätteen laadunvalvonta voi toimia niin toiminnanharjoittajan kuin laillisuusvalvojankin näkökulmasta riittävällä tavalla.

Betonijätteen pulverointi on ympäristölupaa edellyttävää jätteen käsittelytoimintaa, josta voi aiheutua kohtuutonta melu- ja pölyhaittaa lähialueen asukkaille. Samoin betonijätteen toimittamisesta kiinteistölle, betonijätteen välivarastoinnista ja betonijätteen uudelleen lastauksesta voi aiheutua melu- ja pölyhaittaa, etenkin vain muutaman kymmenen metrin päässä sijaitseville asuinkiinteistöille. Saadun palautteen mukaan melu- ja pölyhaittaa on naapurustolle toiminnasta jo aiheutunut.

Nykyisen toimintapaikan soveltuvuus tulisi arvioida riittävin selvityksin ennen kuin voidaan ottaa kantaa siitä, täyttyykö ympäristönsuojelulain edellytykset ympäristöluvan myöntämiselle nykyiselle paikalle. Arvioitavaksi tulee paikan soveltuvuus etenkin naapuruussuhdelain nojalla.

 

Kokouskäsittely Merkittiin, että kaupunginlakimies Turo Järvinen ja rakennustarkastaja Markku Aro poistuivat kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana.             

 

Käydyn keskustelun myötä esittelijä muutti päätösesitystään kuulumaan seuraavasti:

 

Naantalin ympäristö- ja rakennuslautakunta päättää antaa asiasta seuraavan lausunnon:

Koy Naantalin Penkan kiinteistö rajautuu sen länsipuolella Naantalin kaupungin puolella sijaitsevaan Vanhan Vantontien katualueeseen. Vastapäätä Koy Naantalin Penkan kiinteistöä tien toisella puolella sijaitsee 28.10.1980 vahvistetussa Pohjois-Tammiston asemakaavassa osoitettu erillisten tai kytkettyjen pientalojen korttelialue, AOR. Kiinteistön luoteisnurkasta noin 50 metriä luoteeseen sijaitsee pienteollisuusrakennusten korttelialue, T-105. Lähimmät asuinrakennukset Naantalin kaupungin puolella sijaitsevat noin 50 metrin etäisyydellä Naantalin Penkan kiinteistön rajasta länteen.

Naantalin ympäristö- ja rakennuslautakunta yhtyy ELY-keskuksen vireillepanokirjeeseen ja siinä todettuun ympäristöluvan tarpeeseen betonijätteen käsittelyä ja varastointia koskien. Lautakunta yhtyy myös ELY-keskuksen näkemykseen, että Raision kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisena lupalautakunnan tulee tehdä asiassa valituskelpoinen päätös, jossa määrätään hakemaan toiminnalle ympäristölupa ja kielletään kaikki jätteenkäsittelytoiminta kiinteistöillä. Siihen saakka, kunnes uusi mahdollinen ympäristölupa on lainvoimainen, tulee nykyinen toiminta kiinteistöillä

kieltää tai keskeyttää.

 

Betonijätteen välivarastoinnissa tulee ottaa huomioon myös sen kesto, jolloin vastaan voi tulla myös pidempiaikaisen varastoinnin kohdalla sen arvioiminen, onko kyseessä ollut jo kaatopaikkatoiminnasta, joka edellyttäisi nk. kaatopaikka-asetuksen (331/2013) soveltamista ja noudattamista. Jätelain 29 §:n perusteella ja ympäristönsuojelulain nojalla betonijätteen välivarastointi edellyttää ympäristölupaa tai vaihtoehtoisesti tietty jäte-erä voidaan välivarastoida kiinteistöllä ennen sen hyödyntämistä, kun välivarastointipaikka on ilmoitettu nk. MARA-ilmoituksen yhteydessä ja ilmoitus on merkitty ELY-keskuksen toimesta ympäristönsuojelun tietojärjestelmään.

Kiinteistöllä on säilytetty jo ilmeisen kauan ja Maskuntien puolelta tarkasteltuna turvallisuuden kannalta kyseenalaisella tavalla betonijätteitä, joita toiminnanharjoittajan mukaan hyödynnetään muissa kohteissa. Eri kohteista tuotavien ja sopivaan palakokoon käsiteltyjen betonijätteiden välivarastointi edellyttää riittävästi tilaa, jotta betonijätteen laadunvalvonta voi toimia niin toiminnanharjoittajan kuin laillisuusvalvojankin näkökulmasta riittävällä tavalla.

Betonijätteen pulverointi on ympäristölupaa edellyttävää jätteen käsittelytoimintaa, josta voi aiheutua kohtuutonta melu- ja pölyhaittaa lähialueen asukkaille. Samoin betonijätteen toimittamisesta kiinteistölle, betonijätteen välivarastoinnista ja betonijätteen uudelleen lastauksesta voi aiheutua melu- ja pölyhaittaa, etenkin vain muutaman kymmenen metrin päässä sijaitseville asuinkiinteistöille. Saadun palautteen mukaan melu- ja pölyhaittaa on naapurustolle toiminnasta jo aiheutunut.

Nykyisen toimintapaikan soveltuvuus tulisi arvioida riittävin selvityksin ennen kuin voidaan ottaa kantaa siitä, täyttyykö ympäristönsuojelulain edellytykset ympäristöluvan myöntämiselle nykyiselle paikalle. Arvioitavaksi tulee paikan soveltuvuus etenkin naapuruussuhdelain nojalla.

 

Yhdyskuntarakenne alueella on kehittynyt sellaiseksi, että kyseisenlainen toiminta ei lautakunnan näkemyksen mukaan sovellu alueelle.

 

Päätös Ympäristöpäällikön muutettu päätösehdotus hyväksyttiin.