Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantalin kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 25.04.2022/Pykälä 131


 

Lausunto valtion väyläverkon investointiohjelmasta vuosille 2023-2030

 

Kaupunginhallitus 25.04.2022 § 131      

425/10.00.00.00/2022    

 

 

 

Valmistelija 

Tekninen johtaja Reima Ojala ja yhdyskuntatekniikan päällikkö Mika Hirvi:

 

Väylävirasto on pyytänyt lausuntoa luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2023-2030. Väylävirasto laatii valtion väyläverkon 8-vuotisen investointiohjelman osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimeenpanoa (Liikenne 12).

Liikenne 12 -suunnitelma hyväksyttiin eduskunnassa 1.7.2021.

 

Lausunto pyydetään toimittamaan Lausuntopalvelun kautta 2.5.2022 mennessä.

 

Lausuntopyyntö sekä valtion väyläverkon investointiohjelma 2023_2030, luonnos 1.4.2022 ovat luettavissa:

Linkki suomenkieliseen versioon: https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=8f11167b-fb8d-44bc-a03c-0505e7d90cd8

 

Lausunto annetaan lausuntopalvelun kautta osoitteessa: www.lausuntopalvelu.fi.

 

 

Naantalin kaupunginhallitus antoi lausunnon 13.9.2021 väyläverkon investointiohjelmasta vuosille 2022-2029. Nyt ohjelmaa on päivitetty ensimmäisen kerran kohdistuen vuosiin 2023-2030

 

Investointiohjelmassa esitetään lähivuosien tärkeimmät liikenne-infrahankkeet, jonka talouskehyksen määrittelee Liikenne12-suunnitelma. Vuosia 2023-2030 koskeva investointiohjelma on Väyläviraston tietoon perustuva ehdotus uusien rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteut-tamisesta ja niiden vaikutuksista. Väyläverkon investointiohjelma sisältää kehittämishankkeita, isoja peruskorjaushankkeita ja hankekokonaisuuksia sekä pienempiä parantamishankkeita.

 

Naantaliin kaupungin alueelle tai välittömään vaikutuspiiriin sijoittuvia hankkeita on luonnoksessa seuraavia:

 

Ratahankkeet:

Turku- Uusikaupunki peruskorjaus sekä Raisio - Naantali peruskorjaus ja sähköistys (Hankekori 1A) . Hankkeen esitetään rahoitusta 81 miljoonaa euroa, josta kohdistuu Naantalin raiteelle 11 miljoonaa euroa. Hanke pitää sisällään sähköistyksen, rakenteen parantamisen ja tasoristeysturvallisuuden parantamista. Toteutustarve on ajoitettu vuosille 2023-2026.

 

Maantiehankkeet:

E18 Turun kehätie Raision keskustassa (Hankekori 1A). Hankkeen kustannusennuste on 189 miljoonaa euroa. Hanke pitää sisällään mm. 450 metrin pituisen tunnelin Raision keskustan kohdalle. Hankkeen tiesuunnitelma on valmis ja hyväksyttävänä ja valmius toteuttamiseen vuonna 2022.

 

Seudullisten pyörätieverkkojen ja laatukäytävien kehittäminen Valtion verkolla 60 miljoonaa (30+30)   Kohteita ei ole eritelty mutta yhtenä perusteena on mainittu mm. pyörämatkailun yhteyksien kehittäminen käyttäjämääriltään merkittävissä kohteissa.

 

Raskaan liikenteen taukopaikat (2-3 kpl) Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella. Kohteita ei ole eritelty, mutta taukopaikoilla on tärkeä vaikutus mm. Naantalin sataman toimintaan.

 

Investointiohjelman ulkopuolelle on jäänyt E18 kt40 Naantali - Raisio.  Hankkeen alustava kustannusennuste on 158 miljoonaa euroa. Tiesuunnitelman laatiminen on käynnissä ja suunnitelma valmistuu syksyllä 2023. Toteuttamisvalmius hankkeella on aikaisintaan vuonna 2025.

 

Väylävirasto pyytää jatkotyön pohjaksi lausuntoja erityisesti seuraavista asioista:


1. Onko investointiohjelmassa kuvattu ymmärrettävästi lähtökohdat ja valmisteluperiaatteet?

 

Kyllä


2. Onko mielestänne investointiohjelmassa kokonaisuutena onnistuttu vastaamaan sille asetettuihin tavoitteisiin ja muuttuneeseen toimintaympäristöön?

 

Toimintaympäristö ja turvallisuustilanne Euroopassa on laajasti muuttunut voimakkaasti tämän vuoden aikana. Naantalin Satama toimii huoltovarmuussatamana.

TEN-T verkolle kohdistuvia hankkeita on mahdollisuus rahoittaa CEF2-ohjelmasta, jonka ohjelmakausi on ajoitettu vuosille 2021-2027.

Ohjelmassa on varattu erikseen rahoitusta sotilaallista liikkumista edistäville hankkeille. Turun kehätien läntisen osan Raisio-Naantali osuuden sisällyttäminen kansalliseen investointiohjelmaan mahdollistaisi CEF2-investointituen hakemisen. Sotilaallisen liikkuvuuden hankkeissa tuki on 50 %:ia.


3. Ovatko investointiohjelman perustelut vaikutusten kautta tasapuoliset ja selkeät?

 

Rataverkon investointiohjelma sisältää myös matkustajalaitureiden parantamis- tai rakentamishankkeita. Myös Naantalin raiteen parannushankkeeseen tulisi sisällyttää matkustajalaiturin rakentaminen sekä tarvittavat liityntäpysäköintijärjestelyt.

 


4. Miten muuttaisitte investointiohjelmaa Liikenne 12 mukaisen liikennemuotokohtaisen talouskehyksen puitteissa ja miten perustelette muutosten paremmat vaikutukset?

 

Maantiehankkeissa tulisi painottaa nykyistä enemmän satamayhteyksiä ja nostaa E18 Turun kehätie välillä Raisio-Naantali on investointikoriin 1B, jotta Turun kehätien TEN-T-vaatimukset toteutuvat ennen vuotta 2030. Hankkeen toteuttamisella luodaan edellytykset sujuvan liikenteeseen valtakunnallisesti merkittäviin satamiin, öljyterminaaliin sekä turvalliselle työmatkaliikenteelle Turun länsipuolella. Naantalin Satamaan liikennöivien alusten kapasiteetti on kasvamassa vuonna 2023 Finnlinesin käyttöönotettavien uusien alusten myötä. Tämä korostaa Naantalin Sataman merkitystä kansainvälisen kaupan solmukohtana. Hanke parantaa kansainvälistä saavutettavuutta sekä alueiden välistä saavutettavuutta lyhentämällä matka-aikoja ja poistamalla kehätien häiriöherkkyyttä. Hankkeella on merkitystä huoltovarmuuden näkökulmasta. Liikenneturvallisuus ja liikenteen sujuvuus paranee ja mahdollistuu järjestää nopeampaa joukkoliikennettä. Hanke parantaa kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita. Kehätien parantaminen tukee kaupunkiseudun kasvuedellytyksiä ja uusien työpaikkojen syntymistä.  Muuttunut turvallisuusympäristö ja mahdollisuus hakea CEF2- ohjelmasta investointitukea kaudella 2021-2027 perustuen sotilaallisen liikkuvuuteen edellyttää E18 Turun kehätie välillä Naantali-Raision hankkeen nostamisesta investointiohjelmaan 2023-2030.

 

 

Naantalin kaupunki esittää, että Naantalin raiteen sähköistäminen ulotettaisiin Naantalin satamaan asti ja tutkittaisiin mahdollisuudet liittää nykyinen yksityisraide osaksi valtion rataverkkoa.  Hankkeeseen tulee sisällyttää matkustajalaituri ja liityntäpysäköintijärjestelyt.

 

Kaupunki esittää myös, että pääpyörätieverkkojen kehittämiskohteeksi määriteltäisiin saariston rengastiet.

 


5. Miten kehittäisitte investointiohjelman laatimisen prosessia, sen päivittämistä ja seurantaa?

 

Kokonaisuutena ja toistuvana vuosittain laadittava investointiohjelma helpottaa hankkeiden valmistelua sekä hankkeiden etenemisen ja valmistelun seurantaa. 

 


6. Miten muuten haluatte kommentoida investointiohjelmaa?

 

Investointiohjelman suunnitelmallisuus helpottaa talousarvioiden valmistelua ja toivottavasti luo edellytyksiä yli hallituskausien pituuksien hankkeiden valmisteluun, toteutukseen ja rahoitukseen.

 

 

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja

 

Päätösehdotus Naantalin kaupunki päättää antaa selostusosan mukaisen lausunnon väyläverkon investointiohjelmaan vuosille 2023-2030.

 

Päätös Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.