Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantalin kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 29.03.2021/Pykälä 131

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Oikaisuvaatimus päätöksestä Ampuminmaan saaressa pysyvästi asuvien kelirikkoaikainen liikkuminen mantereelle

 

Kaupunginhallitus 15.02.2021 § 61     

209/08.01.00.01/2021      

 

 

Valmistelija  Viestintä- ja kehittämispäällikkö Tiina Rinne-Kylänpää ja kaupunginlakimies Turo Järvinen 

 

Kaupungille on 28.1.2021 toimitettu esitys Ampuminmaan kelirikkokuljetuksien järjestämisestä. Esitys on liitteenä. (Salassa pidettävä JulkL 24§ kohdan 25 nojalla).

 

Liite AA1, KH 15.2.2021

(Salassa pidettävä JulkL 24§ kohdan 25 nojalla).

 

Kaupunki on järjestänyt viimeksi vuonna 2012 teknisten palveluiden toimesta kuljetuksia Velkualla mv. Maininki-nimisellä aluksella, joka siirtyi kuntaliitoksessa Velkuan kunnalta Naantalin kaupungille. Liikenteen järjestäminen loppui vuonna 2013. Kaupunginhallitus päätti 19.11.2012 § 490 lahjoittaa aluksen Velkuan vapaaehtoiselle pelastuspalvelulle, jolloin päätöksen perusteena olivat muun muassa toimivat yhteysaluspalvelut ja se, että kunnan ylläpitämä alus ei tarjonnut tasapuolisia palveluja Naantalin saarissa vakituisesti asuville kuntalaisille. Tekniset palvelut eivät ole tämän jälkeen järjestänyt saaristoliikenteen kuljetuksia.

 

Saaristolautakunnan toimialaan ei kuulu saaristoliikenteen järjestäminen, vaan hallintosäännön mukaan se valvoo yhteysalus- ja lauttaliikenteen kehittämistä.

 

Laki saariston kehittämisen edistämisestä 5 §:ssä säädetään saariston liikenne- ja kuljetuspalveluista seuraavasti:

 

Liikenne- ja kuljetuspalvelut

Valtion on pyrittävä huolehtimaan siitä, että saariston vakinaisella väestöllä on käytettävissään asumisen, toimeentulon ja välttämättömän asioinnin kannalta tarpeelliset liikenne- ja kuljetuspalvelut, sekä siitä, että nämä palvelut ovat mahdollisimman joustavat ja ilmaiset tai hinnaltaan kohtuulliset.

 

Milloin saariston vakinaiselle väestölle korvataan valtion varoista 1 momentissa tarkoitetuista matkoista aiheutuneita kustannuksia, on vesitse tehty matka otettava huomioon lisäkustannuksena siten kuin erikseen säädetään.

 

Ampuminmaan kuljetuksia on yllä esitetyn takia selvitetty valtion alueviranomaisena toimivan Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa. Eri yhteysalusten reittialueista on tehty yhteysaluksia operoivien yritysten kanssa sopimus, joten saadun tiedon mukaan ELY ei voi määrätä ko. alueella toimivaa yhteysalusta ajamaan ja tuottamaan palveluita sopimuksen ulkopuolisiin liikennekohteisiin. Aluksen päälliköllä ja viimekädessä aluksen omistajalla on merilakiin perustuva oikeus päättää aluksen kulusta virallisten väylien ulkopuolella, jolloin heillä on vastuu aluksen turvallisesta kulusta. Ampuminmaahan ei johda virallisia laiva- tai veneilyväyliä, eikä saaressa ole yhteysaluslaituria.

 

Rymättylän reitillä operoi Kuljetus-Savolainen, joka on ilmoittanut, että he voivat liikennöidä satunnaisesti Ampuminmaan saareen. Yhteysalus voi rantautua ainoastaan Kukkukallion kiinteistön rantalaituriin, joka on turvallisin paikka saaressa. Kuljettaminen tapahtuu tällöin Kuljetus-Savolaisen vastuulla.

 

Saaressa asuvien ikääntyneiden palvelut

 

Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista määrittää, että asiakkaille myönnettävät palvelut perustuvat asiakkaalle tehtävään kattavaan palvelutarpeen ja toimintakyvyn arviointiin sekä sen perusteella laadittavaan palvelu- ja hoitosuunnitelmaan.

 

Sosiaalihuoltolain mukaan kotipalvelua ja sen tukipalveluita järjestetään niille henkilöille, jotka mm. sairauden tai muun vastaavanlaisen toimintakykyä alentavan syyn vuoksi tarvitsevat apua asumiseen, hoitoon ja huolenpitoon, toimintakyvyn ylläpitoon, asiointiin sekä muihin jokapäiväiseen elämään kuuluvien toimintojen suorittamiseen tai niissä avustamista. Lisäksi Naantalin kaupungin ikäihmisten palveluiden myöntämisperusteet ohjaavat palveluiden myöntämistä asiakkaille.

 

Kaupunki voi päättää, järjestääkö kotihoidon ja sen tukipalvelut omana tuotantona tai ostopalveluna, virtuaalikäynteinä, palvelusetelillä tai eri palvelumallien yhdistelmänä.

 

Myös saaressa asuvien kotona-asumista pyritään tukemaan mahdollisuuksien mukaan edellä mainituin perustein.

 

Viestintä- ja kehittämispäällikkö on joitakin vuosia sitten Ampuminmaan asukkaiden puolesta neuvotellut ELY-keskuksen kanssa, että yhteysalus käy murtamassa saaren edustalla oleva jään ja tämä pyyntö voidaan toteuttaa vastaisuudessakin.

 

Kaupungille on 14.2.2021 toimitettu vastine koskien yhteysaluksen liikennöintiä Ampuminmaalle. Kirje on liitteenä (Salassa pidettävä JulkL 24§ kohdan 25 nojalla).

 

Liite AA2, KH 15.2.2021

(Salassa pidettävä JulkL 24§ kohdan 25 nojalla).

 

 

Esittelijä   Kaupunginjohtaja

 

Päätösehdotus  Kaupunginhallitus toteaa, että
- kaupungin tehtävänä ei ole saaristoliikenteen järjestäminen saaren kuljetustarve tulee jo nyt hoidettua kelirikkoaikana, koska yhteysalus y/a Isla voi poiketa omalla vastuullaan satunnaisesti Ampuminmaan saareen Kukkukallion kiinteistön rantalaituriin.
- Kaupungilla ei ole voimassa olevaan lainsäädäntöön perustuvaa velvoitetta saaristoliikenteen järjestämiseen, koska lain mukaan valtio huolehtii yhteysalusliikenteen järjestämisestä saariin.
- Kaupunki pitää tärkeänä turvata ikääntyneiden saaristolaisten palvelut myös saariin. Erillisiä kuljetuspalveluja voidaan hankkia silloin, jos on kysymys välttämättömien ja tarpeellisten sosiaalihuoltolain mukaisten tuki- ja kotihoidon palvelujen saamiseksi saareen. Palvelutarpeen määrittely hoidetaan kaupungin kotihoidon toimesta.
- Kaupunki neuvottelee tarpeen mukaan ELY-keskuksen ja liikennöitsijän kanssa jään murtamisesta kelirikkoaikana.

Kaupungille toimitettu esitys ja kaupunginhallituksen päätös asiassa annetaan tiedoksi mahdollisia toimenpiteitä varten Varsinais-Suomen ELY-keskukselle.

 

Kokouskäsittely   Merkittiin, että saaristolautakunnan puheenjohtaja Jari-Antti Hörkkö oli läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn ajan.

 

Hannu Aalto esitti Sirpa Hagsbergin kannattamana asian palauttamista uuteen valmisteluun siten, että kaupungin taholta järjestetään kelirikkoaikana kuljetuksia vakituisesti asuttuihin saariin, joihin ei ole yhteysalusliikennettä.

 

Tämän jälkeen hyväksytyn äänestysesityksen mukaisesti suo­ri­te­tus­sa äänestyksessä kaupunginjohtajan ehdotuksen puo­les­ta äänestivät Björkskog, Forsblom, Gustafsson, Jalkanen, Junnila, Lindström, Wilenius ja Tavio. Hannu Aallon - Sirpa Hagsbergin uudelleenvalmistelua koskevan ehdotuksen puo­les­ta äänestivät Aalto, Maja ja Hagsberg.

 

Puheenjohtaja totesi äänestyksen perusteella kau­pun­gin­hal­li­tuk­sen päättäneen hyväksyä kaupunginjohtajan ehdotuksen ää­nin 8-3.

 

Päätös    Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.

 

 

 

Kaupunginhallitus 29.03.2021 § 131     

209/08.01.00.01/2021      

 

 

Valmistelija Viestintä- ja kehittämispäällikkö Tiina Rinne-Kylänpää ja kaupunginlakimies Turo Järvinen 

 

 Kaupunginhallituksen päätöksestä 15.2.2021 § 61 on 4.3.2021 tehty oikaisuvaatimus, joka on liitteenä.

 

Liite A2, KH 29.3.2021

 

Oikaisuvaatimuksessa ilmoitetaan, että kaupunginhallituksella on päätöstä tehdessään ollut tiedossaan Kukkukallion kiinteistön omistajan kaupungille toimittama kirje, jossa kiinteistönomistaja kieltää kiinteistön laiturin käytön.

 

Kaupunginhallituksen päätöksessä 15.2.2021 § 61 todettiin, että saaren kuljetustarve tulee hoidettua kelirikkoaikana, koska yhteysalus y/a Isla voi poiketa omalla vastuullaan satunnaisesti Ampuminmaan saareen Kukkukallion laituriin. Laiturin omistajalta on esityslistan valmistumisen jälkeen 14.2.2021 tullut kirje, jossa hän ilmoittaa, että laituri ei ole käytettävissä muuhun kuin yksityiskäyttöön. Kirje jaettiin kaupunginhallituksen kokouksessa oheismateriaalina tiedoksi.

 

Asian esittelytekstissä oli tarkoitus tuoda ilmi saaren liikennöintiolosuhteet, olemassa olevat rakenteet ja niiden mahdollisuudet, mutta ei miltään osin puuttua kiinteistönomistajan määräämisoikeuteen eikä loukata omaisuudensuojaa. 

 

  Laiturille on erikseen neuvottelemalla saatu tämän jälkeen yksittäinen lupa liikennöidä 27.2.2021.

 

Ampuminmaan kuljetuksia on selvitetty Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa viimeksi 17.3.2021 pidetyssä neuvottelussa, joka koski yhteysalusliikenteen järjestämisen perusteita.

 

Neuvottelussa ELY-keskuksen edustaja ilmoitti, että ELY-keskus ei järjestä Ampuminmaalle yhteysalusliikennettä, koska saari ei kuulu Rymättylän reittialueeseen eikä siitä ole sovittu ELY-keskuksen ja liikennöitsijän välisessä sopimuksessa. Ampuminmaalla ei ole yhteysalusliikenteen laituria, johon alus voisi kiinnittyä. Saareen ei johda yhteysalusliikenteen käyttöön suunniteltu ja mitoitettua väylää, joten sen turvallisuudesta ei ole tietoa. Ilmatyynyaluksen liikennettä ei järjestetä reittialueen ulkopuolisiin saariin.

 

Liikennöitsijä voi omalla vastuullaan poiketa saaressa.

 

ELY-keskuksen nykyisen linjauksen mukaan yhteysaluskalustoa ei käytetä jään murtamiseen reittien ulkopuolella, vaan sen ydintoimintana on liikennepalvelujen tuottaminen. ELY-keskus ei ole valmis neuvottelemaan liikennöitsijän kanssa jään murtamisesta myöskään Ampuminmaan osalta.

 

Rymättylän reittialueen sopimus päättyy vuonna 2023 ja sen kilpailutus järjestetään vuonna 2022.

 

Syksyllä 2021 on tarkoitus käydä kaupungin ja ELY-keskuksen välinen neuvottelu, jossa selvitetään Rymättylän reitin kehittämistarpeet. Tässä yhteydessä käsitellään myös Ampuminmaan tilanne.

 

Ampuminmaan yhteysalusliikennettä on viimeksi käsitelty Rymättylän kunnanhallituksessa vuonna 2002, jolloin Merenkulkupiiri olisi järjestänyt yhteysalusliikennepalvelun saareen.

 

Oheismateriaali:

-          Rymättylän maaseutu- ja saaristolautakunta 12.8.2002 § 18, Rymättylän kunnanhallitus 13.8.2002 § 150.

 

Oikaisuvaatimuksessa viitatut kuntavaalit Suomen hallitus on esittänyt siirrettäväksi 13.6.2021 pidettäviksi siten, että ennakkoäänestysaika on 26.5. - 8.6.2021.

 

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus korjaa itseoikaisuna päätöksen siltä osin, joka koskee Kukkukallion laiturin käyttöä, koska kiinteistön omistaja on kieltänyt laiturin käytön, myös kelirikkoaikaisiin satunnaisiin henkilökuljetuksiin.

Muilta osin pysytetään kaupunginhallituksen päätös 15.02.2021 § 61 voimassa, koska päätös ei ole lainvastainen eikä epätarkoituksenmukainen.

 

 

Kokouskäsittely  Keskustelun aikana Hannu Aalto esitti Sirpa Hagsbergin kannattamana asian palauttamista uuteen valmisteluun siten, että kaupungin taholta järjestetään kelirikkoaikana kuljetuksia vakituisesti asuttuihin saariin, johon ei ole yhteysalusliikennettä.

 

Tämän jälkeen hyväksytyn äänestysesityksen mukaisesti suo­ri­te­tus­sa äänestyksessä kaupunginjohtajan ehdotuksen puo­les­ta äänestivät Björkskog, Forsblom, Gustafsson, Jalkanen, Junnila, Lindström, Maine, ja Tavio. Hannu Aallon ehdotuksen puo­les­ta äänestivät Aalto, Hagsberg ja Maja.

 

Puheenjohtaja totesi äänestyksen perusteella kau­pun­gin­hal­li­tuk­sen päättäneen hyväksyä kaupunginjohtajan ehdotuksen ää­nin 8 - 3.

 

Päätös Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.

  


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa