Dynasty tietopalvelu Haku RSS Naantalin kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
http://aleksis.naantali.fi:80/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
http://aleksis.naantali.fi:80/Dyn10Web/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 15.11.2021/Pykälä 114



 

Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2020

 

Kaupunginhallitus 14.06.2021 § 271     

    

 

 

 

Valmistelija hallintojohtaja Riitta Luotio:

 

Tarkastuslautakunta on arviointikertomuksessaan vuodelta 2020 nostanut esil­le kaupungin eri toimintoja koskevia huomioita ja suosituksia. Tar­kas­tus­lau­ta­kun­ta on esittänyt, että valtuusto pyytää arviointikertomuksessa esi­te­tyis­tä suosituksista vastaukset lautakunnilta.

 

Li­säk­si tarkastuslautakunta on esittänyt, että valtuusto pyytää arviointikertomuksessa esitetyistä suosituksista vastaukset kaupunginhallitukselta 31.10.2021 mennessä. Kaupunginhallituksen käsittelyn jälkeen vastaukset tulee toimittaa tiedoksi kaupunginvaltuustolle ja tarkastuslautakunnalle. Kaupunginhallitus on perinteisesti antanut lisäksi kannanoton koko ar­vioin­ti­ker­to­muk­sen sisällöstä.

 

Oheismateriaali:

-               Tarkastuslautakunnan arviointikertomus 2020

 

Kaupunginjohtajan johtoryhmä käsittelee vuoden 2020 arviointikertomusta kos­ke­via huomioita ja suosituksia kokouksessaan 15.6.2020. Samassa yh­tey­des­sä sovitaan henkilöistä, jotka valmistelevat selitykset tehtyihin huo­mioi­hin ja suosituksiin.

 

Kaupunginvaltuusto on käsitellyt arviointikertomuksen 7.6.2021.

 

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus merkitsee arviointikertomuksen vuodelta 2020 tiedoksi ja antaa kaupunginjohtajan johtoryhmälle /lautakunnille tehtäväksi valmistella selvitykset arviointikertomuksessa esitettyihin huomioihin ja suosituksiin 30.9.2021 mennessä.

Kaupunginhallituksen kannanotto arviointikertomuksen sisältöön laaditaan lokakuussa 2021.

 

Päätös Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.

  

 

Kaupunginhallitus 18.10.2021 § 406     

    

 

 

 

Valmistelija hallintojohtaja Riitta Luotio:

 

Tarkastuslautakunta on arviointikertomuksessa nostanut esille kaupungin eri toimintoja koskevia huomioita. Kaupunginjohtajan johtoryhmä on 14.6.2021 käsitellyt tarkastuslautakunnan arviointikertomuksessa esittämiä huo­mioi­ta ja sopinut valmisteluun liittyvästä työnjaosta.

 

Kaupunginjohtajan johtoryhmä on käsitellyt huomioihin annettuja vasta­uk­sia kokouksessaan 14.9.2021.

 

Lautakunnat ovat käsitelleet toimialalla laadittuja selityksiä ja vastauksia seuraavasti:

-          Koulutuslautakunta 09.09.2021 § 72

-          Tekninen lautakunta 29.9.2021 § 105

-          Sosiaali- ja terveyslautakunta 30.9.2021 § 85

 

Lautakuntien käsittelyt ovat oheismateriaalina.

 

 

Arviointikertomuksessa esitetyistä huomioista ja niiden johdosta annetuista sel­vi­tyk­sis­tä on laadittu kooste, joka oheistetaan.

 

Liite B1, KH 18.10.2021

 

Kuntalain 121 §:n mukaan kaupunginhallitus antaa valtuustolle lausunnon toi­men­pi­teis­tä, johon arviointikertomus antaa aihetta.

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää toimittaa vuoden 2020 arviointikertomuksen johdosta annetut selvitykset tarkastuslautakunnalle ja kaupunginvaltuustolle.

Kaupunginhallitus yhtyy selvityksessä esitettyihin näkemyksiin ja antaa valtuustolle seuraavan lausunnon:

"Arviointikertomuksessa esitetyistä suosituksista on pyydetty vastaukset lautakunnilta ja niitä on käsitelty koulutuslautakunnassa, sosiaali- ja terveyslautakunnassa sekä teknisessä lautakunnassa syksyn 2021 aikana.

Korona-pandemialla on ollut vaikutuksia useaan kaupungin toimintoon sekä talouden, että toimintojen ja niihin asetettujen tavoitteiden näkökulmasta. Suurimmat vaikutukset ovat olleet sosiaali- ja terveystoimessa.  Naantali sai eri muodoissa myönnettyjä koronapandemiatukia vuonna 2020 kaikkiaan noin kahdeksan miljoonaa euroa. Vuonna 2021 koronatuki tulee olemaan pienempi.  Koronatuet ovat ns. yleiskatteisia valtionosuuksia, joita ei voida "korvamerkitä" erityisesti mihinkään toimintaan.

Yhteisöveron korotettu jako-osuus kunnille jatkuu kuluvana vuonna, ja OKM jakaa valtionavustuksia koronan jälkihoitoon omalla hallinnonalallaan. Sosiaali- ja terveysministeriö on varannut 1,3 mrd euroa koronapandemian suorien kustannusten korvaamiseen (testaus, jäljitys, rokotus). On todennäköistä, että kuntien välillisiä koronasta aiheutuvia kustannuksia ei avustuksella kateta.

Naantalin kaupunki on aktiivisesti mukana Nesteen alueen jatkokehittämisessä. Jatkokehitystä varten on perustettu Green Industry Park Oy. Kaupunginvaltuuston 7.6.2021 päätöksellä kaupunki osallistuu myös Turun Yliopiston lahjoitusprofessuurin rahoituskustannuksiin biotalouden kehittämisen tukemiseksi.

Kaupunki pyrkii edistämään yritysten toimintaedellytyksiä käytettävissään olevilla keinoilla. Kaupungilla on vuodesta 2017 lukien ollut päätöksenteon valmistelussa ollut käytössä yritysvaikutusten ennakkoarviointi.

Tietoturva- ja tietosuoja asioihin on kiinnitetty erityistä huomiota. Henkilökunnalle on toteutettu tietosuojaa ja tietoturvaa koskeva verkkokoulutuskokonaisuus. Syksyllä 2021 aloittaneille uusille luottamushenkilöille järjestettiin elokuussa kaksi sähköisiä työkaluja ja digiturvaa koskevaa koulutustilaisuutta. Kaupunki osallistuu 25. - 29.10.2021 järjestettävään valtakunnalliseen "digiturvaviikkoon". Tietoturva-asiat ovat esillä kesällä 2021 uusitussa etätyöohjeistuksessa. Kaupunki on useamman vuoden ajan osallistunut valtakunnalliseen julkishallinnolle suunnattuun tietosuoja- ja tietoturvaloukkausten hallinnan" TAISTO"-harjoituksiin.

Sairauspoissaoloja on seurattu osana kunta10 tutkimusta sekä  säännöllisesti yhteistyötoimikunnassa.

Kaupunki ottaa palvelujen suunnittelussa huomioon väestön ikärakenteen, verotulojen vähentymisen, sekä palvelutarpeeseen ja toimintaympäristöön  liittyvät muutostekijät. Esimerkiksi sote -uudistuksen seurauksena  hallinto- ja tukipalveluihin on asetettu rekrytointirajoituksia.

Koronapandemian vaikutuksia lasten ja nuorten hyvinvointiin on pyritty rajoittamaan valtakunnallisten suositusten mukaisesti "lapset ja nuoret ensin" -periaatteen mukaisesti. Lapsiin ja nuoriin kohdistuvia rajoitustoimia on pyritty käyttämään vasta, kun se on ollut välttämätöntä. Rajoitustoimia on pyritty arvioimaan lapsen edun ja sen ensisijaisuuden näkökulmasta. Tämän lisäksi asiaa on pohdittu välttämättömyysedellytysten ja oikeasuhtaisuuden näkökulmasta.

Kaupungin investointeja käsitellään kaupunginjohtajan johtoryhmässä ja hallituksessa talousarvion valmistelun ja talouden raportoinnin yhteydessä. Investointien hankesuunnittelua on uudistettu hankekorttien avulla.

Riskien tunnistamista, arviointia ja hallintaa edistetään jatkuvana toimintana. Riskienhallintaan ja muutosvaikutusten arviointiin an haettu työvälinettä, johon tarvittavan dokumentaation laatiminen olisi helpompaa ja raportointi yksinkertaisempaa. Sovelluksien ja tietojen laadun osalta kaupunki on järjestelmätoimittajien varassa. Uusilta hankittavilta  järjestelmiltä edellytetään parempia raportointiominaisuuksia."

 

 

 

Kokouskäsittely Merkittiin, että henkilöstön edustaja Katja Mäntylä oli läsnä kokouksessa asian käsittelyn ajan

 

Päätös Kaupunginjohtajan ehdotus hyväksyttiin.

  

 

Kaupunginvaltuusto 15.11.2021 § 114      

451/00.03.01/2021    

 

   Arviointikertomuksessa esitetyistä huomioista ja niiden                                           johdosta annetuista sel­vi­tyk­sis­tä on laadittu kooste on                                           liitetty esityslistaan.

 

   Liite B4, KV 15.11.2021

 

 

Esittelijä  Kaupunginhallitus  

 

Päätösehdotus Kaupunginvaltuusto merkitsee tiedokseen tarkastuslautakunnan vuoden 2020 arviointikertomuksen johdosta annetut selvitykset sekä seuraavan kaupunginhallituksen antaman lausunnon:

"Arviointikertomuksessa esitetyistä suosituksista on pyydetty vastaukset lautakunnilta ja niitä on käsitelty koulutuslautakunnassa, sosiaali- ja terveyslautakunnassa sekä teknisessä lautakunnassa syksyn 2021 aikana.

Korona-pandemialla on ollut vaikutuksia useaan kaupungin toimintoon sekä talouden, että toimintojen ja niihin asetettujen tavoitteiden näkökulmasta. Suurimmat vaikutukset ovat olleet sosiaali- ja terveystoimessa.  Naantali sai eri muodoissa myönnettyjä koronapandemiatukia vuonna 2020 kaikkiaan noin kahdeksan miljoonaa euroa. Vuonna 2021 koronatuki tulee olemaan pienempi.  Koronatuet ovat ns. yleiskatteisia valtionosuuksia, joita ei voida "korvamerkitä" erityisesti mihinkään toimintaan.

Yhteisöveron korotettu jako-osuus kunnille jatkuu kuluvana vuonna, ja OKM jakaa valtionavustuksia koronan jälkihoitoon omalla hallinnonalallaan. Sosiaali- ja terveysministeriö on varannut 1,3 mrd euroa koronapandemian suorien kustannusten korvaamiseen (testaus, jäljitys, rokotus). On todennäköistä, että kuntien välillisiä koronasta aiheutuvia kustannuksia ei avustuksella kateta.

Naantalin kaupunki on aktiivisesti mukana Nesteen alueen jatkokehittämisessä. Jatkokehitystä varten on perustettu Green Industry Park Oy. Kaupunginvaltuuston 7.6.2021 päätöksellä kaupunki osallistuu myös Turun Yliopiston lahjoitusprofessuurin rahoituskustannuksiin biotalouden kehittämisen tukemiseksi.

Kaupunki pyrkii edistämään yritysten toimintaedellytyksiä käytettävissään olevilla keinoilla. Kaupungilla on vuodesta 2017 lukien ollut päätöksenteon valmistelussa ollut käytössä yritysvaikutusten ennakkoarviointi.

Tietoturva- ja tietosuoja asioihin on kiinnitetty erityistä huomiota. Henkilökunnalle on toteutettu tietosuojaa ja tietoturvaa koskeva verkkokoulutuskokonaisuus. Syksyllä 2021 aloittaneille uusille luottamushenkilöille järjestettiin elokuussa kaksi sähköisiä työkaluja ja digiturvaa koskevaa koulutustilaisuutta. Kaupunki osallistuu 25. - 29.10.2021 järjestettävään valtakunnalliseen "digiturvaviikkoon". Tietoturva-asiat ovat esillä kesällä 2021 uusitussa etätyöohjeistuksessa. Kaupunki on useamman vuoden ajan osallistunut valtakunnalliseen julkishallinnolle suunnattuun tietosuoja- ja tietoturvaloukkausten hallinnan" TAISTO"-harjoituksiin.

Sairauspoissaoloja on seurattu osana Kunta10 -tutkimusta sekä  säännöllisesti yhteistyötoimikunnassa.

Kaupunki ottaa palvelujen suunnittelussa huomioon väestön ikärakenteen, verotulojen vähentymisen, sekä palvelutarpeeseen ja toimintaympäristöön  liittyvät muutostekijät. Esimerkiksi sote -uudistuksen seurauksena  hallinto- ja tukipalveluihin on asetettu rekrytointirajoituksia.

Koronapandemian vaikutuksia lasten ja nuorten hyvinvointiin on pyritty rajoittamaan valtakunnallisten suositusten mukaisesti "lapset ja nuoret ensin" -periaatteen mukaisesti. Lapsiin ja nuoriin kohdistuvia rajoitustoimia on pyritty käyttämään vasta, kun se on ollut välttämätöntä. Rajoitustoimia on pyritty arvioimaan lapsen edun ja sen ensisijaisuuden näkökulmasta. Tämän lisäksi asiaa on pohdittu välttämättömyysedellytysten ja oikeasuhtaisuuden näkökulmasta.

Kaupungin investointeja käsitellään kaupunginjohtajan johtoryhmässä ja hallituksessa talousarvion valmistelun ja talouden raportoinnin yhteydessä. Investointien hankesuunnittelua on uudistettu hankekorttien avulla.

Riskien tunnistamista, arviointia ja hallintaa edistetään jatkuvana toimintana. Riskienhallintaan ja muutosvaikutusten arviointiin on haettu työvälinettä, johon tarvittavan dokumentaation laatiminen olisi helpompaa ja raportointi yksinkertaisempaa. Sovelluksien ja tietojen laadun osalta kaupunki on järjestelmätoimittajien varassa. Uusilta hankittavilta  järjestelmiltä edellytetään parempia raportointiominaisuuksia."

 

Kaupunginvaltuusto  Kaupunginhallituksen ehdotus hyväksyttiin.